Schouders eronder en knokken!
Dat is het motto van Unidrive, een begrip in de wereld van aandrijftechniek. In 2014 viert Unidrive haar 25-jarige jubileum. Jelle Kingma, commercieel directeur en aandeelhouder van Unidrive vertelt op het kantoor in Zeewolde openhartig en zeer enthousiast over zijn bedrijf:
“Het bedrijf is 25 jaar geleden opgericht door Marc Bours. In 2011 is besloten het bedrijf samen te voegen met Unidrive Electronics. Nog net voordat de economische crisis zijn intrede deed in Nederland. Het was een spannende tijd. De uitdaging zat hem vooral in het samenvoegen van 2 culturen. En de commercie draaiende houden. Dit vraagt om andere competenties van mensen. Maar uiteindelijk is het gelukt. We zijn enorm trots op het bedrijf zoals het er nu staat.”
“Verlies van kennis is 1 van onze grootste risico’s”
Unidrive levert producten en totaaloplossingen voor de aandrijftechniek aan een groot aantal klanten in binnen- en buitenland. Onder andere de Land-, Glas-, en Tuinbouwsector, de Voedselverwerkende sector en de Transport- en Logistieksector maken gebruik van deze producten.
De kracht van Unidrive zit in het geven van degelijk advies en innovatie. De focus ligt op het leveren van totaaloplossingen die uitblinken op het gebied van (kosten)efficiency, klantvriendelijkheid en duurzaamheid. Maarten Verhoef, algemeen directeur: “Daarmee onderscheiden wij ons echt van andere aanbieders. We investeren daarom ook veel in onze mensen, want we beseffen dat zij de motor van ons bedrijf zijn. Verlies van kennis door het vertrek van mensen is dan ook 1 van onze grootste risico’s. Op dit moment richten we een eigen R&D-afdeling op. Door kennis te delen en bestaande medewerkers op te leiden proberen we onze kennis te waarborgen.”
“Zonder kredietverzekering zou ik niet kunnen slapen”
Het nieuwe business model van Unidrive zorgt ook voor nieuwe klanten. “Meldt een nieuwe klant zich bij ons, dan vragen we ons altijd af waarom. Is hij niet tevreden over zijn huidige leverancier? Of heeft hij een conflict? We hebben ons leergeld in het verleden wel betaald. Hierdoor zijn we voorzichtig met nieuwe klanten. Het is van groot belang dat de risico’s minimaal zijn”, aldus Jelle. “De kredietverzekering helpt ons hier enorm bij. We toetsen vooraf altijd of we een kredietlimiet kunnen krijgen op een nieuwe klant. Geeft Interpolis geen kredietlimiet, dan doen we in principe geen zaken met deze nieuwe klant. Soms is een klant heel belangrijk voor ons en besluiten we toch het risico zelf te dragen. Maar liever niet. Het geeft me een heel gerust gevoel dat ik mijn facturen altijd betaald krijg. Zonder kredietverzekering zou ik niet kunnen slapen.”
Goed debiteurenbeheer zorgt voor bedrijfscontinuïteit
Het debiteurenbeheer bij Unidrive is een voorbeeld voor veel bedrijven. Maarten en zijn rechterhand Lidy den Dubbelden bekijken dagelijks alle openstaande leveringen en facturen. Voor elke nieuwe levering vraagt Lidy een kredietlimiet aan. Op deze wijze weten zij zeker dat de betaling gewaarborgd is. Wijzigt Interpolis de kredietlimiet op een klant of is een klant te laat met betalen, dan neemt Lidy of Maarten direct zelf contact op met deze klant.
De meest gehoorde smoes bij Unidrive: “Mijn boekhouder is er niet. Deze komt pas volgende week weer terug. Bel dan nog maar eens”. Maarten: “We hebben de afgelopen jaren maar heel weinig hoeven afschrijven op onze afnemers. Actief debiteurenbeheer en onze persoonlijke benadering zijn de belangrijkste pijlers hiervoor. En gaat het toch mis, dan is het heel fijn om te weten dat de factuur verzekerd is.”
Lees hier meer over debiteurenrisico en de oplossingen van Interpolis
Bron: www.creditexpo.nl