Moeten bedrijven zich bekommeren om het budget van de consument? Of ligt die verantwoordelijkheid helemaal bij die consument zelf? GGN organiseert tijdens de aanstaande Credit Expo een rondetafelsessie over budgetbeheersing.

Met 1350 medewerkers, waarvan zo’n vijfhonderd incassospecialisten en bijna honderdvijftig gerechtsdeurwaarders, is GGN een van de grotere incassospecialisten in Nederland. Is het vreemd dat uitgerekend dit bedrijf zich bekommert om budgetbeheersing van consumenten? Als niemand meer betalingsproblemen zou hebben is er immers ook geen werk meer voor incassospecialisten en deurwaarders.

”Nou, tegen die tijd hebben we allang een ander businessmodel opgezet”, reageert directeur Henk Keizer met een lach. “Als minder mensen schulden hebben, dan zijn ook wij daarbij gebaat. Want dat betekent dat het beter gaat met het betalingsverkeer en dus met de economie als geheel. Preventie van schulden kan veel en veel beter en daar ligt ook voor GGN een belangrijke taak.”

Dat klinkt als maatschappelijk ondernemen

“Wij kunnen er mede voor zorgen dat mensen beter budgetteren. En ik zie dat inderdaad ook als onze maatschappelijke plicht. We hebben heel veel kennis over debiteuren. Daarmee kunnen we bedrijven de technieken en tactieken leren om hun facturatie en debiteurenbeheer te verbeteren, waardoor minder mensen in de financiële problemen komen.” 

GGN doet elk jaar onderzoek naar het betaalgedrag van Nederlanders. Hoe staat het er momenteel voor?

“Er  is weinig vertrouwen in het herstel van de economie, er zijn veel problemen met betalen. Je ziet onder meer dat de betalingstermijnen oplopen. Bedrijven vinden het raar als mensen te laat betalen, maar geven aan dat ze zelf ook niet altijd op tijd betalen..”

Wat is daaraan te doen?

“De inzet moet zijn: het veranderen van de betalingsmoraal. Gewoon weer betalen binnen de afgesproken termijn. Dat is ook het bestaansrecht van GGN: ervoor te zorgen dat mensen op tijd hun rekeningen betalen.”

GGN verandert de moraal?

“Mentaliteit veranderen is een onvoorstelbare klus. Dat kan alleen als iedereen doordrongen is van de noodzaak. En dat krijg je niet een twee drie voor elkaar. Als de wetgeving er wat ondersteuning bij kan geven, dan is dat prima, maar het is vooral iets wat bij iedereen tussen de oren moet komen. Onder het motto: wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.”

Dat zou prachtig zijn, maar helpen grotere financiële boetes niet veel beter tegen wanbetaling?

“Dat is meestal een kortetermijnoplossing. Bovendien: wie moeten die boetes betalen? Dat zijn meestal de consumenten die het toch al niet breed hebben. Dan zouden we bovenop de schulden ook nog boetes opleggen, zoals nu bij de zorgpremies ook gebeurt, en dan storten we de mensen nog verder in de problemen. Beter is een langetermijnoplossing. Als bedrijven beter aan budgetbeheersing gaan doen, wordt alles betaald wat betaald moeten worden. Van wanbetaling is dan geen sprake meer en boetes zijn dan helemaal niet nodig.

Dus wie is verantwoordelijkheid voor budgetbeheersing? 

”Ik vind het een gezamenlijke verantwoordelijkheid. Van zowel de consument, de leverancier, en financiële instellingen inclusief de creditmanagers. Het kan niet door één of twee partijen gebeuren. Het moet een totale inzet zijn.”

En GGN?

Wij kunnen voortrekker zijn; Met onze expertise zetten we  het onderwerp op de kaart zoals we dat met de rondetafelsessie ook proberen te doen. Daarbij kijken we naar de belangen van zowel consumenten als van creditmanagers.”

Tijdens de rondetafeltsessie op de 8e Credit Expo op woensdag 14 november 2012 in het Nieuwegein Business Center spreekt een aantal vooraanstaande branchegenoten over de verantwoordelijkheid voor budgetbeheersing en de mogelijkheden daartoe. Als u interesse heeft in deelname aan deze sessie dan kunt contact opnemen met GGN via: salesdenbosch@ggn.nl

Henk Keizer, CEO GGN Holding

 

Bron: www.creditexpo.nl