In 2017 was de geschatte omzet met elektronische betaalmiddelen in Nederland, aan de kassa en online (waaronder pinnen, creditcards, iDEAL, PayPal, AfterPay en Incassomachtigen), zo’n 150 miljard euro. Met alleen pinnen is vorig jaar 100,6 miljard euro omgezet. Het aantal transacties aan de toonbank met pinpassen en creditcards groeide met 7,7 procent naar 3,93 miljard betalingen. Het aantal online betalingen met iDEAL en creditcards steeg afgelopen jaar met maar liefst 30,7 procent, naar 455 miljoen transacties.
Creditcards in de lift voor online amusement
Het gebruik van creditcards is in 2017 toegenomen met 10,2 procent, tot bijna 160 miljoen transacties. De totale omzet met creditcards bedroeg ruim 12 miljard euro. De sterkste omzetgroei, van 14,1 procent, zat in creditcardbetalingen voor online amusement, zoals Netflix en Spotify. De omzet in de reisbranche, met name voor hotels, steeg het afgelopen jaar met 8,5 procent.
Helft pinbetalingen contactloos
Het aantal pinbetalingen is afgelopen jaar met 7,8 procent gestegen tot 3,84 miljard transacties. Het aandeel contactloze betalingen op het totale aantal pinbetalingen is in 2017 meer dan verdubbeld, van 24 procent eind 2016 naar 49 procent eind 2017. Ruim een derde van alle contactloze betalingen gebeurt in supermarkten. Daarna volgen de horeca, met een aandeel van ruim 15 procent en onbemande verkoopautomaten, met ruim 7 procent.
Door de sterke groei van contactloos betalen in Nederland is het aandeel van relatief kleine pinbetalingen tot 5 euro fors toegenomen, met ruim 16 procent. Tweederde van alle pinbetalingen is voor bedragen t/m 20 euro.