GGN, Signicat en Syncasso. Dat zijn de drie definitief genomineerden voor de VVCM Credit Management Innovation Award. De winnaar van de prestigieuze prijs wordt donderdag 7 november tijdens de Credit Expo bekendgemaakt.

De award is bedoeld voor organisaties die met succes een nieuw product of nieuwe dienst hebben ontwikkeld dat heeft geleid tot een aantoonbare positieve doorbraak in de manier waarop credit management plaatsvindt. De onafhankelijke jury, bestaande uit Jean Gieskens (Hoofddocent VVCM Opleidingen), Rody Heijstek (Winnaar VVCM Credit Management Innovation Award 2018), Cees Jansen (Voorzitter VVCM), Arjan Pezarro (Penningmeester VVCM) en Casper Sonnega (Experienced manager with a background in Operations, Collections & Debt Sales, Compliance & Risk), heeft de drie nominaties geselecteerd uit alle ingezonden praktijkcases. In alfabetische volgorde:

GGN: Met data kun je pas echt sociaal incasseren

In het verleden werd (ook bij GGN) met alle debiteuren op een zelfde wijze gecommuniceerd. Er werd geen onderscheid gemaakt in het moment van communicatie, tone-of-voice of kanaal. Een debiteur die niet kon betalen werd over een kam geschoren met een debiteur die niet wilde betalen. Inmiddels heeft de gehele incassomarkt zich hier verder in ontwikkeld en worden debiteuren steeds vaker gesegmenteerd benaderd. Wij hebben in 2017 een best practice gepubliceerd met onze opdrachtgever bol.com waarin we lieten zien dat er een grote verbetering te realiseren is met een gesegmenteerde aanpak. De grootste verbeteringen in incassorendement kwamen met name van debiteuren die konden betalen. Debiteuren die niet kunnen betalen worden slechts beperkt geholpen met een gesegmenteerde aanpak. Eenvoudig gezegd: als je het geld niet hebt, kun je ook met een gesegmenteerde aanpak niet betalen. Dat was de aanleiding om ons verder te verdiepen in debiteuren die niet kunnen betalen. De vraag die we ons hebben gesteld: kunnen wij zorgen dat de debiteuren die nu niet kunnen betalen, op termijn wel weer kunnen betalen?

Signicat: Rabo eBusiness—the world’s first Digital Identity Service Provider

Rabo eBusiness is the first bank-led Digital Identity Service Provider. A joint venture between Rabobank and Signicat, Rabo eBusiness offers a single point of integration making it possible to digitise identity assurance, authentication, signing and sealing of documents electronically. Businesses no longer have to integrate with digital identity schemes from each geography. Rabo eBusiness is also the first service to allow customers to use a range of extensive identity schemes so they can let the customer decide how they want to identify themselves. As these options include eIDs from across Europe, Rabo eBusiness makes cross-border account opening far simpler. No longer are unfamiliar documents passing through manual checks increasing risk —instead, businesses can accept customers from across Europe while still meeting regulatory demands. Integrating digital identity services from Rabo eBusiness takes on average just two weeks to complete. Signicat provides a very clear, quick and superior integration standard and Rabobank provides first line support, with further support available in collaboration.

Syncasso: Visuele incassocommunicatie die (ook) begrepen wordt door debiteuren die laaggeletterd zijn

Syncasso is samen met Kredietbank Nederland, Rijks Universiteit Groningen (RUG) en de Stichting Lezen & Schrijven in 2017 gestart met het onderzoek ‘Lezen ≠ Begrijpen’ met als doel het percentage laaggeletterdheid onder debiteurklanten in kaart te brengen, om vervolgens te onderzoeken hoe we het beste met hen kunnen communiceren. Eind april 2018 toonde de tussenrapportage van het onderzoek aan dat ruim 50% van de debiteuren bij Syncasso laaggeletterd is. Een schokkend hoog percentage waar zelfs het NOS journaal uitgebreid verslag van deed, omdat het gemiddeld in Nederland 18% is! Moeite hebben met lezen en schrijven heeft grote gevolgen en is voor alle betrokken partijen nadelig. De schuldeiser moet (nog) langer wachten op betaling. Syncasso moet meer inspanningen doen en kosten maken om de debiteur in beweging te krijgen. De debiteur wordt door niet tijdig te (kunnen) reageren belast met extra (buiten)gerechtelijke kosten. Behalve oneerlijk voor de laaggeletterde debiteur, is dit ook inefficiënt en ineffectief voor het creditmanagement. De uitdaging is om incassocommunicatie te ontwikkelen die iedereen wordt begrepen.

Casepresentatie en uitreiking

Tijdens de Credit Expo op donderdag 7 november 2019 zullen de genomineerden hun case in maximaal 10 minuten presenteren. Aansluitend is er 5 minuten de tijd waarin de juryleden en publiek in de zaal vragen kunnen stellen. De casepresentaties staan gepland van 16.00 tot 16.45 uur in zaal 9/10. Aan het einde van de dag kiest de jury de winnaar van de VVCM Credit Management Innovation Award 2019. De uitreiking van de VVCM Credit Management Innovation Award is om 17.00 uur op de beursvloer van de Credit Expo, voorafgaand aan de afsluitende netwerkborrel. Bent u erbij?

Bron: VVCM