Websites voor hotels, restaurants en webwinkels staan vol met ‘reviews’ van klanten. Zelfs de taxichauffeur moet je beoordelen na de rit. Wie gelooft er nog in klantbeoordelingen?
Stedentripjes
Wij zijn dol op mooie hotels en we genieten van lokale restaurants. Tripadvisor is ons kompas als we tripjes naar Parijs, Milaan of Barcelona voorbereiden. Steevast staan de 5-sterren bovenaan hun lijst. Die sterren komen van ‘reviewers’ die hun eerlijke oordeel hebben gegeven.
Maar, het valt vaak bitter tegen. Wie zijn die mensen die al die sterren geven? De beoordelingen met maar 1 of 2 sterren geloof ik eerder dan alle 4 en 5 sterren beoordelingen bij elkaar.
Betrouwbare beoordelaars
Slechte beoordelingen geef ik liever niet. Dat zullen andere TripAdvisors ook vaak denken. Laatst werd ik nog wekenlang gestalkt door een hotel dat het niets eens was met mijn beoordeling van 4 sterren. Het hotel mailde en belde mij om de beoordeling te verwijderen. Ik ben daar in elk geval niet meer welkom. Als ik géén beoordeling heb gegeven als ik ergens ben geweest, dan weet je het wel: mijden als de pest.
TripAdvisor vertelt ons welke vrienden welk restaurant hebben bezocht. Maar ik wil weten wat de kwaliteit is van al die andere beoordelaars. Kwamen ze voor de kipvleugeltjes van het lokale Hard Rock Café of zijn het echte liefhebbers van goed eten en goed slapen. Ik wil weten wat die echt liefhebbers vinden. Waarom kan ik het advies van TripAdvisor niet afstemmen op mijn persoonlijke profiel?
Echte vrienden
Ik geloof vooral in mijn echte vrienden. Samen met enkele goede vrienden heb ik zelfs een groepje op Facebook: Lekker Eten In Amsterdam. Als je even in Amsterdam bent dan mag je lid worden. Zodra je vertrekt ga je uit het exclusieve groepje van vrienden die daar hun meest geliefde lokale plekjes delen.
Mijn meest dierbare geheime adresjes in Amsterdam deel ik natuurlijk niet met iedereen. Zeker niet op TripAdvisor. Voor je het weet zit het daar bomvol.
Walther Ploos van Amstel is docent logistiek aan de Hogeschool van Amsterdam en supply chain expert bij TNO Mobiliteit en Logistiek. Volg Walther ook op twitter.com/Delaatstemeter.