In 2024 maakte 22,7 procent van de bedrijven met minimaal 10 medewerkers gebruik van een of meerdere AI-technologieën. Dit betekende een stijging van bijna 9 procentpunt ten opzichte van 2023. In de periode van 2021 tot en met 2023 bleef het gebruik van AI-technologie relatief stabiel. Dit blijkt uit de AI-monitor 2024 van het CBS.

Meest gebruikte AI-technologieën

De meest gebruikte AI-technologieën in 2024 waren text mining (het analyseren van geschreven teksten; 13,5 procent) en natural language generation (het genereren van geschreven of gesproken tekst; 12,3 procent). Bedrijven pasten text mining 2,5 keer vaker toe dan een jaar eerder. Het gebruik van natural language generation verdrievoudigde ten opzichte van 2023. Daarnaast steeg het gebruik van spraakherkenning van 3,7 procent in 2023 naar 6,5 procent in 2024.

Voornamelijk AI bij grote bedrijven

Grote bedrijven maakten in 2024 vaker gebruik van AI-technologie dan kleinere ondernemingen. Het hoogste gebruik werd geregistreerd bij bedrijven met 500 of meer medewerkers (59,2 procent), terwijl bedrijven met 10 tot 19 medewerkers het minst AI toepasten (17,8 procent).

Bedrijfstal informatie en communicatie is koploper

De sector Informatie en communicatie was in 2024 koploper in het gebruik van AI-technologie, met 58,0 procent van de bedrijven die AI toepasten. In 2023 was dit aandeel nog 37,0 procent. Ook in de sectoren specialistische zakelijke dienstverlening en financiële dienstverlening werd AI veelvuldig gebruikt, respectievelijk 39,8 en 37,4 procent. Een jaar eerder lagen deze percentages lager, op 24,8 en 27,4 procent.

Nederland zesde binnen de EU

Een analyse door Eurostat naar het gebruik van ten minste één van zeven AI-technologieën binnen bedrijven met 10 of meer medewerkers toont aan dat Nederland in 2024 op de zesde plaats binnen de EU-27 stond. Denemarken had het hoogste percentage bedrijven dat AI gebruikte (27,6 procent). Binnen de EU-27 lag het gemiddelde gebruik op 13,5 procent.

Redenen waarom bedrijven geen AI toepassen

Bij bedrijven die AI-technologie hebben overwogen maar uiteindelijk niet toepasten, bleek ‘gebrek aan ervaring’ de belangrijkste reden (74,6 procent). Dit speelde een rol in alle bedrijfstakken en bij alle bedrijfsgroottes. Daarnaast werd privacy veel genoemd als overweging. Meer dan de helft van de bedrijven met 100 of meer medewerkers gaf privacy aan als een factor om AI niet te implementeren.

Bron: CBS