De populariteit van mobiel bankieren groeit nog steeds fors. Vijf jaar na de introductie van de ING Mobiel Bankieren App is het aantal gebruikers gestegen naar 2,8 miljoen (2015: 2,4 miljoen) en groeit het aantal inlogmomenten naar meer dan 1 miljard per jaar (2015: 827 miljoen). Daarnaast staan mobiel bankieren apps op de derde plaats van meest populaire apps, na social media apps en weer-apps. Dat blijkt uit onafhankelijk onderzoek van DVJ Insights naar mobiel bankieren in Nederland en uit eigen cijfers van ING. Onder 75-plussers is afgelopen jaar het gebruik van mobiel bankieren het meest gegroeid. Ook blijkt dat mensen die mobiel bankieren financieel bewuster zijn.
Mobiel bankieren nummer 1 bij mannen
Jeroen Losekoot, Manager Marketing Internet & Mobiel bij ING: “Wij Nederlanders zijn mobieler dan ooit en ook bankieren via je mobiele telefoon is niet meer weg te denken uit ons dagelijkse leven. Dat blijkt niet alleen uit het feit dat het aantal gebruikers en inlogmomenten nog steeds toeneemt, maar ook dat mobiel bankieren apps populairder zijn dan bijvoorbeeld nieuws- en muziek-apps. Onder Nederlandse mannen is mobiel bankieren zelfs de meest gebruikte app op de smartphone.”
Hoogste groei onder 75-plussers
De ING Mobiel Bankieren App wordt het meest gebruikt door 18 tot 24 jarigen (69%), maar ouderen maken het afgelopen jaar een inhaalslag. Onder 75-plussers is het gebruik het afgelopen jaar met 47% toegenomen. De oudste ING-klant die mobiel bankiert is 102 jaar.
Financieel fit door mobiel bankieren
“86% van de Nederlanders gebruikt mobiel bankieren wekelijks of vaker voor onder andere het checken van hun saldo, het betalen van rekeningen en het bekijken van af- en bijschrijvingen. Vooral rond het weekend wordt mobiel bankieren het meest gebruikt. Daarnaast blijkt uit het onderzoek dat mobiel bankieren het financieel bewustzijn van Nederlanders verhoogt“, aldus Losekoot.
Bankieren makkelijk maken door innovatie
ING wil bankieren zo makkelijk mogelijk te maken voor haar klanten. De ING Mobiel Bankieren App is de afgelopen vijf jaar voortdurend vernieuwd in samenwerking met klanten. Zo zijn de afgelopen jaren onder andere inloggen met je vingerafdruk of stem, saldo checken via de smartwatch, inzicht in toekomstige afschrijvingen met Kijk Vooruit en onderling betalen met Betaalverzoek via WhatsApp, sms en e-mail geïntroduceerd.
Bron: ING