Futurist en trendwatcher Richard van Hooijdonk verzorgt tijdens Credit Expo 2019 de openings keynote over de veranderende wereld van werk onder invloed van nieuwe technologie. Tijdens zijn keynote doet Richard op energieke wijze voorspellingen over digitale transformatie en bekijkt daarbij ook de wereld van recruitment. Deze voorspellingen zijn nu haast niet voor te stellen, maar tegelijkertijd heel dichtbij.
Welke veranderingen zie je voor het recruitment-vakgebied?
“Het grotere verhaal in het recruitment-vakgebied gaat wat mij betreft niet zozeer over Pinterest of visuele zoekmogelijkheden op websites. Onderwerpen die nu wel geweest zijn: ‘algoritmes gebruiken om mensen te vinden’, ‘vertel de verhalen op plekken waar je doelgroep komt (Instagram stories, laat het ware gezicht van je bedrijf zien)’, ‘geen reclame maken maar kennis delen’, ‘werknemers de werkomgeving bieden die ze nodig hebben’, etcetera. Volgens mij gaat het grote verhaal in recruiting over skills, over netwerken en over technologie waarmee je mensen makkelijk kunt vinden. Kortom, ik zie een vet nieuw businessmodel voor de recruiter”.
Is het huidige businessmodel achterhaald?
“In algemene zin leiden we nu generalisten op, maar voor de wereld van morgen hebben we extreme specialisten nodig. Van teveel generalisten moeten we naar extreem talent. Neem bijvoorbeeld de technologisering van de agrarische sector. Hier hebben we mensen nodig die begrijpen hoe je met behulp van robots kunt oogsten, hoe je door middel van dna-enginering een tomaat kunt kweken die langer meegaat en hoe je teams bouwt die kunnen versnellen. Dit geldt ook voor alle andere sectoren zoals de gezondheidszorg, logistics etc.
We hebben echt briljante mensen nodig! En dat is meteen het grootste probleem voor recruiters de komende jaren. Hoe vind je die mensen en hoe leid je ze op? Men graaft naar talent in een bak die snel leegraakt. De weg tussen de schaarse medewerker en het bedrijf dat deze talenten nodig heeft wordt steeds korter door algoritmes. En op een gegeven moment zijn ze op. Het huidige businessmodel van de recruiter houdt dus wel een beetje op”.
Waar staat recruitment in Nederland?
“We lopen zó ver achter op Azië en India, dat is niet oké. Browsen via LinkedIn voor de eerstvolgende vacature, dat gaat hem niet meer worden. Al die mannen en vrouwen die op hun zolderkamertje aan het kijken zijn naar profielen en daarmee willen scoren. Dit werk gaat overgenomen worden door machines. De recruiter is aan zet de komende jaren. Als recruiters en HRM-afdelingen het goed doen en het nieuwe businessmodel zien, dan komt het goed met Nederland”.
Hoe ziet het nieuwe businessmodel voor de recruiter eruit?
“Ik geef vier voorspellingen voor de recruiter van morgen: 1. De recruiter van morgen zal technologisering gebruiken en laat werk overnemen door robots en machines. 2. De recruiter van morgen moet op zoek naar andere skills. 3. De recruiter van morgen zoekt wereldwijd in plaats van binnen de landsgrenzen en 4. De recruiter van morgen moet aan de slag met het bouwen van ecosystemen”.
Als het gaat om recruitmenttechnologie die het werk van de recruiter overneemt, gaat het dan over de korte termijn?
“Alles is nu. Je ziet nu al startups en technologieën die het werk van recruiters overnemen met algoritmes. Op basis van een aantal keywords gaat het algoritme zoeken in LinkedIn, PeoplePerHour, Upwork. Er zijn een stuk of 15 serieuze platformen en dat betekent dat je niet alleen gaat kijken naar briljante individuen die in deze platformen staan, maar ook naar startups. De mensen die we de komende jaren nodig hebben zijn extreme talenten. Die komen niet per se uit Nederland en misschien ook niet uit België, maar zitten verdeeld over de hele wereld. Het werk van de recruiter wordt steeds internationaler. Afdelingen van bedrijven worden veel meer teams. Waar mensen vroeger naast elkaar zaten, wordt het steeds meer een team van mensen die wereldwijd samenwerken via bijvoorbeeld Slack. De kracht van recruiting houdt dus niet op bij de landsgrenzen. Het enige wat de recruiter moet doen is de meest ultieme persoon vinden die bij de rol past”.
Wat wordt bedoeld met ‘andere skills’?
“Kijkend naar tijdlijnen hebben we voor de komende 10 jaar behoefte aan tech-mensen; algoritme-ontwikkelaars, nanotechnologen, cybercriminaliteitsbestrijders. Kortom mensen die begrijpen hoe technologie werkt. Maar op de langere termijn worden die hard skills uitgeschakeld. Zo zijn er nu al algoritmes ontwikkeld die een drone-ontwerp kunnen opsporen op het internet en vervolgens is het algoritme in staat om die drone te verbeteren, te printen op een 3D-printer en te leveren. Dus je krijgt een grote groep mensen, ontwerpers, fabrieken die de komende 10-15 jaar worden uitgefaseerd. En dan is er alleen nog maar ruimte voor één groep en dat is de groep mensen die de soft skills beheerst. Dus waar je de komende 5-10 jaar nog heel veel behoefte hebt aan mensen die met technologie bezig zijn, slaat dat na 8-12 jaar om in behoefte aan mensen die begrijpen hoe je de wereld van morgen bouwt. Sociologen, antropologen, psychologen. Eigenlijk zie je de behoefte nu al ontstaan. Ik zie op universiteiten verspreid over de wereld de verschuiving plaatsvinden van een focus op technologie naar belangrijke vraagstukken als: hoe gaan we dit met elkaar doen de komende jaren? Hoe gaan we de wereld omdraaien? Hoe gaan we mensen mobiliseren en bewust maken van de belangrijke veranderingen? En waar liggen de grenzen? Hoe ver moeten we gaan om nog een fijne maatschappij te hebben?”
Welke rol speelt de recruiter bij het bouwen van ecosystemen?
“Een ecosysteem is een verzameling van talenten, startups, hoogleraren – waar dan ook ter wereld – die problemen kunnen oplossen die te maken hebben met skills. Dus een clubje mensen of bedrijven – talenten die de grote problemen gaan oplossen. HRM-afdelingen en recruiters hebben het goud in handen. Eerst was het de CIO die alle techniek voor een organisatie moest uitvinden, maar vervolgens heb je te maken met de juiste mensen. Het bedrijf dat niet de juiste mensen heeft zal niet overleven. De rol van HRM zal veel meer moeten veranderen naar het neerzetten van een talent-ecosysteem in plaats van naar recruiting van mensen alleen. Dat houdt in dat HRM helpt bij het maken van een blauwdruk van een afdeling, de skills die nodig zijn in kaart brengt etc. En vervolgens vult HRM de behoefte die in kaart is gebracht met goede mensen en met technieken, maar ook met een startup en bijvoorbeeld hoogleraren. Het komt neer op een totaaloplossing voor het skills/resourcesprobleem van een bedrijf. HRM wordt dan veel meer de ‘afdeling ecosysteem’ die gaat connecten, partijen gaat verbinden. Daar heb je nieuwe kennis voor nodig als HRM-specialist. En daar zitten ook weer zoveel nieuwe businessmodellen achter, waarbij je kunt denken aan ecosysteem-architecten, ecosysteem-managers, ecosysteem-medewerkers, etc”.
Waarom mogen we jouw keynote tijdens de Credit Expo niet missen?
“Er komt een enorme lading energie in de zaal. Mijn keynote is een energieke voorspelling over de digitale toekomst die je eigenlijk niet kunt voorstellen, maar wat wel zo is. Los van veel positieve energie, komen er tientallen ideeën voorbij die je direct kunt toepassen in de praktijk. De toekomst lijkt ver weg, maar gebeurt al om je heen”.
Richard van Hooijdonk verzorgt de opening van Credit Expo 2019 op donderdag 7 november in Nieuwegein. Behoort u tot de doelgroep? Schrijf u dan gratis in voor Credit Expo 2019.
Bron: Richard van Hooijdonk