De schade als gevolg van fraude in het betalingsverkeer daalde in 2016 met 43% van 17,9 miljoen naar 10,2 miljoen euro. Dat blijkt uit cijfers van de Betaalvereniging en de Nederlandse Vereniging van Banken. De grootste daling vond plaats bij fraude met internetbankieren. Het schadebedrag daalde daar met 78% en kwam uit op 822.000 euro. Daarvan is 98,6 procent door de banken vergoed aan de gedupeerden. De schade als gevolg van fraude met betaalpassen daalde met 32% naar 5,6 miljoen euro.
Consumenten beter bewust van risico’s
De daling van schade als gevolg van fraude met internetbankieren laat zien dat banken er steeds beter in slagen om fraude tijdig te detecteren. Ook zijn consumenten zich in toenemende mate bewust van eventuele risico’s. Bij betaalpassen blijft het devies: geef je pinpas nooit uit handen, stuur hem nooit op, en geef je toegangscodes en pincodes aan niemand af, ook niet via telefoon, e-mail, berichtenapps of social media.
Belang van goede samenwerking
Verder speelt de goede onderlinge samenwerking en het delen van kennis en informatie tussen financiële instellingen, cybersecuritybedrijven en overheidsinstanties een belangrijke rol bij het terugdringen van fraude in het betalingsverkeer. Binnen het Nationaal Cyber Security Centrum en het Financial Institutes – Information Sharing and Analysis Center richt die samenwerking zich vooral op de preventie en detectie van cybercriminaliteit. In de Electronic Crimes Task Force werken justitie, politie en banken samen bij het opsporen en vervolgen van cybercriminelen. Andere EU-landen hebben veel belangstelling voor deze Nederlandse collectieve aanpak van cybersecurity.
Banken ook behulpzaam in strijd tegen niet-bancaire fraude
Ondanks het succes van banken om fraude in het betalingsverkeer te beperken blijft alertheid geboden. Criminelen richten zich steeds vaker op andere, niet-bancaire vormen van fraude zoals internetoplichting via bijvoorbeeld Marktplaats of factuurfraude. Om verkeerde overboekingen en factuurfraude te voorkomen bieden Nederlandse banken de IBAN-Naam Check aan hun klanten aan. Deze innovatieve dienst controleert bij internetbankieren en mobiel bankieren de naam van de begunstigde die door de klant wordt ingevoerd bij een overboeking. De IBAN-Naam Check is ontwikkeld door de Rabobank, die dit in het tweede kwartaal van 2017 zal invoeren. De andere banken volgen daarna. De Nederlandse banken zijn koploper in Europa met deze dienstverlening.