Het Nederlandse fintechbedrijf POM Group neemt per 11 september – het eveneens Nederlandse – Mind2Pay over. Mind2Pay, dat huurincassosoftware voor woningcorporaties maakt, wordt een zelfstandige entiteit binnen de POM Group. Beide partijen zijn verheugd over de overname. “Onze bedrijven vullen elkaar heel mooi aan.”

Voor de POM Group, kortweg POM, betekent de overname van Mind2Pay een vergroting van het marktaandeel en daarmee een versterking van de positie als leverancier van debiteurenbeheersoftware in de Nederlandse woningcorporatiebranche. “De overname past in onze ambitie om een toonaangevende Europese speler in betaal- en incasso-oplossingen te worden”, zegt POM Group-ceo Kees Neven.

Mooie aanvulling

Daarnaast denkt POM met de overname de woningcorporatiemarkt beter te kunnen bedienen. “In Nederland hebben we rond de zeventig woningbouwcorporaties in onze portefeuille”, vervolgt Neven. “Met het POM-platform kunnen woningcorporaties beter, sneller, klantvriendelijker en vooral ook socialer incasseren. Waar POM zich richt op de communicatie, heeft Mind2Pay de focus op het huurincassoproces inclusief dossierbeheer. Met Mind2Pay hebben huurincassomedewerkers een volledig overzicht en inzicht in de situatie van individuele, kwetsbare huurders. Onze bedrijven vullen elkaar dus heel mooi aan; qua markt, maar ook wat product betreft.”

Integreren POM-oplossingen

Iets dat Mind2Pay-ceo Wim Brugman volmondig beaamt. Hij voegt dan ook graag de functionaliteiten van POM toe aan zijn product. “POM is heel sterk in het berichtenverkeer richting huurders en het toevoegen van allerlei slimme toepassingen zodat je niet alleen precies weet wanneer iemand een bericht ontvangt en opent, maar ook wat diens favoriete kanaal is om de berichten te ontvangen. Door deze oplossingen te integreren in de Mind2Pay-software, professionaliseren we het berichtenverkeer en wordt onze oplossing nog beter. Klanten die dat willen, kunnen daar gebruik van maken. Wil een klant liever een andere aanbieder voor het berichtenverkeer, dan blijft dat uiteraard ook mogelijk.”

Toekomstbestendig

Het samengaan brengt beide partijen dus veel voordelen. En dat terwijl Mind2Pay een klein jaar terug nog helemaal niet bezig was met een overname. “Tot we in een maand tijd uit verschillende hoeken aanbiedingen kregen”, vertelt Brugman. “Dan ga je wel nadenken.”

De conclusie: voor de toekomstbestendigheid van Mind2Pay zou een overname een goede stap zijn. Alleen, niet alle gegadigden pasten in het plaatje dat Brugman van een ideale overnamepartner had. “We wilden een partner die een aanvulling zou zijn op onze propositie, kennis en kunde, zodat we samen sterker kunnen worden.”

Zeven maanden en vele gesprekken later bleek POM de ideale overnamepartner voor Mind2Pay te zijn. “Wij staan bij onze klanten bekend om de korte lijnen, persoonlijk contact en de hoge service”, licht Brugman toe. “Wij vinden dat belangrijk, want klanten willen zich gehoord voelen. Bij POM zien we dezelfde cultuur en voelen wij dezelfde energie om de klant centraal te stellen.”

Onafhankelijk binnen de groep

Na de overname blijft Mind2Pay een zelfstandig bedrijf binnen de POM Group. Voor de klanten en medewerkers verandert er in principe niets. “We blijven ook alleen huurincasso doen”, belooft Brugman. “Als specialist spreken wij volledig de taal van de afdeling Huurincasso van woningcorporaties. Dat is onze kracht, daar gaan we niet aan tornen.”

Wel gaat POM Group onderzoeken of onder de vlag van POM de software van Mind2Pay geschikt kan worden gemaakt voor meerdere sectoren. “Energiebedrijven, bijvoorbeeld en wellicht ook in het buitenland”, aldus Neven. “Ik zie daar mogelijkheden en die gaan we zeker verkennen.”

Bron: Credit Expo / POM.eu