Dankzij een nieuwe financiële oplossing voor ondernemers, BuyRely, wordt een aanbetaling vragen aan klanten een stuk gemakkelijker en veiliger doordat de aanbetaling op een onafhankelijke rekening wordt geplaatst. Een ING-medewerker bedacht het en bouwde het idee uit als een zelfstandige FinTech, met ondersteuning van ING. Inmiddels hebben honderden ondernemers al gebruik gemaakt van BuyRely en zien hierdoor hun omzet stijgen. ING verwacht dat de dienst snel verder zal groeien en introduceert BuyRely nu officieel als onderdeel van haar eigen aanbod.
Bij grote aankopen is een aanbetaling standaard, maar veel consumenten houden er niet van. Het geeft onzekerheid dat je een aanbetaling doet maar dat het product uiteindelijk niet geleverd wordt. Voor de ondernemer betekent het een drempel voor klanten om zaken te doen. Dit moet beter kunnen, vond ING-medewerker Martin Mastbroek en hij bedacht een oplossing. Het idee is even simpel als doeltreffend: de klant betaalt niet rechtstreeks aan de leverancier maar zet het geld op een speciale rekening van ING. Het voordeel: mocht er iets met de leverancier gebeuren, dan krijgt de klant gegarandeerd zijn geld terug. De leverancier weet op zijn beurt dat het bedrag geparkeerd staat en naar hem toe komt zodra de klus geklaard is of het product geleverd is.
Mastbroek zette het idee op met een zelfstandige FinTech startup BuyRely. Deze kreeg vervolgens een plek in de ING Accellerator, een programma waarin ING startups coacht in hun groei, waardoor de startup zich verder kon ontwikkelen.
“Vertrouwen is het sleutelwoord bij BuyRely,” zegt Herman Tange, directeur Marketing ING Zakelijk. “De klant hoeft niet bezorgd te zijn dat hij zijn aanbetaling kwijt kan raken. Voor de ondernemer betekent dit dat hij sneller tot een overeenkomst met zijn klanten kan komen, wat ook blijkt in de groei in omzet van ondernemers die BuyRely al gebruiken. Ook krijgen wij van ondernemers te horen dat zij minder hoeven voor te financieren bij hun toeleveranciers, zoals importeurs, dankzij het vertrouwen dat BuyRely geeft. Ook hierdoor vergroot hun omzet, waardoor ze meer opdrachten tegelijk aan kunnen nemen en zo hun business sneller kunnen laten groeien. Op deze manier helpt ING MKB’ers vooruit.”
Voor meer informatie, kijk op www.ing.nl/buyrely
Bron: ING