Tijden veranderen en snel ook. De ontwikkeling van digitale technologie stelt ons voortdurend voor uitdagingen. Ze bedreigt bestaande businessmodellen, maar biedt ook ruim baan aan nieuwe kansen voor organisaties die technologie omarmen. Daarom is Finance on a Mission. En daarom focussen we in 2018 op baanbrekende technologie, diens impact op organisaties en jouw verantwoordelijkheid als trusted advisor. Op FOAM2018 werk je doelgericht aan ‘een digitale mindset’.
Hoe minder tijd we hoeven te besteden aan uitvoerende activiteiten, des te harder klinkt de roep om onze rol als trusted advisor op te pakken. Maar die vraagt wel om nieuwe vaardigheden en een nieuwe manier van denken. Tijd dus om stelling te nemen, ambitie te tonen. Laten we technologische vernieuwing omarmen en werken aan een finance-functie die ook morgen én overmorgen het verschil maakt. Onzekerheid leidt vaak tot tegengestelde reacties waartussen de finance professional een gulden middenweg zoekt: Enerzijds de druk om te innoveren, anderzijds de uitdaging om risico’s te managen. Zo creëert finance op veel fronten een pad door het veranderlijke landschap. Met de analytische vaardigheden en de gestructureerde benadering die finance eigen is, lukt dat prima. Maar je moet ook fouten durven maken, daar snel van leren en flexibel zijn. Dát is de nieuwe mindset in het digitale tijdperk.
Finance on a Mission 2018 wordt een dag die je helemaal op je eigen behoefte afstemt. Vanuit drie clusters (technologie, organisatie en persoonlijk leiderschap) stel je een persoonlijk programma samen. Inspiratie, inzichten en ingrediënten om je eigen missie versneld vorm te geven. We koppelen verhalen van topsprekers uit de academische wereld aan herkenbare praktijkcases en concrete oefeningen. Aan het eind van de dag heb je een SWOT van jezelf en van je organisatie. Zijn beide future fit? Welke zaken moet je zeker oppakken? Met welke quick wins kun je morgen al aan de slag? Ook voor jouw organisatie is het digitale tijdperk aangebroken. Help jij jouw organisatie de juiste keuzes te maken?
DRIE INVALSHOEKEN
We nemen eerst de invalshoek van de technologie zelf. Welke trends raken finance en van welke praktijkvoorbeelden kunnen we leren? Welke kansen ontstaan door nieuwe technologie en hoe kunnen we die kansen grijpen? De tweede invalshoek is die van de organisatie. Hoe raakt de digitale transformatie organisaties en welke organisaties hebben uitdagingen omgebogen tot kansen? Wat doet finance in die organisaties om koers te houden en wat kun jij daarvan leren? De laatste invalshoek is die van de nieuwe rollen die binnen finance ontstaan. Wat betekent finance in het digitale tijdperk en met welke competenties en vaardigheden vergroot je de impact van finance?
TECHNOLOGIE
Digitalisering vergroot de effectiviteit en efficiëntie van financiële rapportages. Dat zorgt voor betere beslissingen. Bovendien geeft digitalisering finance professionals de ruimte om zich meer te richten op hun kerntaak: de productie van betrouwbare managementinformatie, beschikbaar voor meerdere disciplines door de hele organisatie. Voorheen kwam je een heel eind met een ERP-systeem, tegenwoordig is er een heel scala aan kleinere, schaalbare oplossingen op het terrein van robotisering, gegevensverwerking, presentatie en data-analyse. De finance functie maakt hierin strategische keuzes.
ORGANISATIE
Digitalisering creëert een nieuw speelveld: Businessmodellen veranderen en concurrentie komt uit onverwachte hoeken. Daarbij verschuift het klantcontact in verschillende ketens. Organisaties moeten hun rol in die keten scherp afbakenen. Welke waarde voegen ze toe en hoe maken ze die zichtbaar? Organisaties die in staat zijn de nieuwe werkelijkheid te omarmen zetten bedreigingen om in kansen. Finance speelt een cruciale rol in het uitdagen van de organisatie die transitie te maken.
ROLLEN
Binnen finance ontstaan nieuwe rollen die vragen om een nieuwe set vaardigheden en competenties. Sterker nog, ze vragen om een andere mindset. De moderne finance professional geeft het portfolio vorm om toekomstbestendig te worden; hij beslist mee over fusie en overname versus organische groei; hij versnelt incrementele verbeteringen (doordachte trial and error); hij zorgt zelf voor de digitalisering van zijn werk. En natuurlijk is hij net zo vaak een zij. Maar geldt het ook voor jou?
FINANCE GAAT OP MISSIE
Finance Professionals die zich willen voorbereiden op deze toekomst hebben in “Finance on a Mission”, het jaarlijkse congres dat wordt georganiseerd door PLUC!, de kans actief aan de slag te gaan met de toekomst. Het platform dat Finance on a Mission biedt zorgt voor een uitstekende mogelijkheid voor Finance Professionals om kennis te delen en netwerken te bouwen. Finance on a Mission wordt voor het vijfde jaar georganiseerd en wint elk jaar aan populariteit. Met absolute topsprekers en met bezoekers die actief nadenken over de rol van finance in de organisatie van vandaag en morgen biedt Finance on a Mission de inspiratie die Finance Professionals helpt in hun ontwikkeling. Keynotes worden afgewisseld met break-outs en wetenschappelijke inzichten gekoppeld aan praktijkervaringen. Ook dit jaar komen Finance Professionals samen om te leren van elkaar en van sprekers als onder andere Michael Wade, professor Innovation and Strategy bij IMD, Jan Kees de Jager, CFO KPN, Ruud Hendriks, mede-oprichter van Startupbootcamp en Peter Langenbach, Voorzitter Raad van Bestuur Maasstad Ziekenhuis. Bas van Werven, presentator bij BNR, treedt op als dagvoorzitter.
Meer en inschrijven informatie: www.financeonamission.nl