Winkels in fashion (kleding en/of schoenen) weten vooralsnog niet te profiteren van de opwaartse economische trend. In de eerste helft van het jaar kregen fashion retailers te maken met een krimpende omzet.
Ook in de toekomst lijkt men rekening te moeten houden met een structurele terugloop van de markt. Vergrijzing en online fashion trekken omzet weg uit de winkelstraat. Het gevecht om de consument neemt tegelijkertijd in hevigheid toe en stelt hoge eisen aan retailers.
Krimp omzet 1e helft 2015, licht herstel 2016
Hoewel consumentenvertrouwen en consumptie een stijgende lijn laten zien, loopt het stroef in fashion. Over de eerste helft van 2015 daalde volgens het CBS de omzet bij winkels in kleding met 1,2%. Winkels in schoenen kregen in de periode januari-mei met forse krimp te maken (-6,2%). ING Economisch Bureau verwacht wel dat de situatie in de rest van het jaar en volgend jaar zal verbeteren. Over geheel 2015 wordt een lichte groei in omzet geraamd voor winkels in kleding (+1%) en een kleine krimp voor winkels in schoenen (-1%). In 2016 moet lastenverlichting beide subsectoren helpen aan enige groei (+1,5%).
Structurele terugloop
Een structureel herstel lijkt daarmee nog ver weg. In de periode 2007-2014 verloren winkels in fashion naar schatting een kleine 1,8 miljard euro aan omzet. De druk is groot en de markt lijkt ook in de toekomst rekening te moeten houden met een terugloop. Vergrijzing is daarin een belangrijke factor. Een echtpaar zonder kinderen met een hoofdkostwinner boven de 65 jaar geeft volgens het CBS jaarlijks gemiddeld 1.317 euro uit aan kleding en schoenen. Wanneer de hoofdkostwinner onder de 65 jaar is stijgt het gemiddelde naar 1.867 euro.
Concurrentie
Naast een moeizame markt is de concurrentie in fashion onverminderd hevig. De verdere groei van online fashion trekt omzet weg uit de winkelstraat. De opkomst van grote internationale (fast) fashion ketens zorgt er tegelijkertijd voor dat in die winkelstraat om iedere euro hard gestreden wordt. In dit gevecht worden organisatie en toeleveringsketen steeds belangrijker. Mede dankzij internet is het mogelijk meer informatie en kennis te vergaren over zowel de totale marktvraag als individuele wensen van consumenten. Grote webshops spelen hierop in met gerichte marketing. Fast fashion ketens maken hier eveneens gebruik van en kunnen dankzij een flexibele toeleveringsketen en schaalgrootte hun aanbod snel afstemmen op een veranderende vraag.
Groot of klein
Naast dit soort grote internationale partijen lijkt ook ruimte voor local heroes. Winkeliers die zich in een regio of bepaald segment specialiseren en met ondernemerschap, kennis en persoonlijke interactie klanten voor zich weten te winnen. Dirk Mulder, ING sectormanager Food & Retail ING: “Tussen de grote internationale partijen en de kleinere specialisten wordt de markt krap. Vooral middelgrote ketens staan voor strategische keuzes; doorgroeien in het fast fashion model of inkrimpen en specialiseren.”
Bron: ING Economisch Bureau