Vrachtvluchten zijn de dupe van de striktere regels rondom het verdelen van de zogenaamde ‘slots’ op Schiphol. Om klanten zekerheid te kunnen bieden wijken maatschappijen uit naar buitenlandse luchthavens als Frankfurt en Luik.
Schiphol heeft het maximaal aantal van 500.000 vliegbewegingen per jaar bereikt. Ook al worden vliegtuigen zuiniger en stiller, dat biedt vooralsnog geen ruimte voor meer vluchten. Vliegmaatschappijen knokken daarom voor een stevige positie bij de jaarlijkse verdeling van de zogenaamde ‘slots’. Hoe vaker je ‘op tijd’ vliegt, des te beter is je uitgangspositie daarbij. En daar wringt voor vracht de schoen. Vrachtvluchten kunnen om allerlei redenen minder makkelijk op tijd vertrekken en verliezen daardoor vaak hun historische rechten.
Ook regionaal geen mogelijkheden
Vliegtuigmaatschappijen besluiten daarom om vaker gebruik te maken van buitenlandse luchthavens als Frankfurt en Luik. Regionale luchthavens in Nederland zoals Maastricht en Twente zijn maar heel beperkt in staat om vrachtvluchten af te handelen. Hun infrastructuur is daarvoor (nog) niet geschikt.
Maar zelfs als dat wel zo zou zijn knaagt dat aan de positie van de internationale mainport Schiphol. Schiphol is een complex samengesteld systeem van allerlei bedrijvigheid. Als je een steentje uit dat bouwwerk haalt, heeft dat effect op de rest. Als vrachtvluchten langzaam weglekken naar elders, ga je dat ook merken bij vracht in de buik van passagiersvliegtuigen. Die worden dan weer minder rendabel waardoor ook hun plek op Schiphol ter discussie komt.
Vechten voor goede positie
Schiphol is van groot belang voor onze economie. De luchthaven trekt veel bedrijven en bedrijvigheid aan en zorgt voor veel banen en dus welvaart en welzijn. Vrachtvluchten horen daar onlosmakelijk bij. Wij blijven dat belang benadrukken en blijft vechten voor een goede positie van vrachtvluchten op Schiphol, zodat onze leden kunnen rekenen op goed en betrouwbaar vervoer tegen een redelijke prijs.
Bron: evofenedex