De Europese Commissie heeft vandaag de eYouGuide gelanceerd, een nieuw online hulpmiddel dat de consument praktisch advies verstrekt over zijn "digitale rechten" onder de EU-wetgeving. Deze gids, waarmee wordt tegemoet gekomen aan een verzoek van het Europees Parlement van 2007, behandelt consumentenzaken zoals de rechten van de consument ten aanzien van zijn breedbandprovider, winkelen op het web, muziek downloaden, bescherming van persoonsgegevens online en op sociale netwerksites.
Hoewel 48,5 % van alle EU-gezinnen een breedbandinternetaansluiting heeft, blijkt uit een nieuw Eurobarometer-onderzoek dat veel consumenten nog te weinig vertrouwen hebben in onlinetransacties.
Slechts 12 % van de internetgebruikers in de EU beschouwt transacties op het internet als veilig, terwijl 39 % grote twijfels heeft over de veiligheid en 42 % online geen financiële transacties durft te verrichten. 65 % van de internetgebruikers in de EU weet niet waar zij informatie en advies kunnen krijgen over winkelen in andere EU-landen.
Een derde van de consumenten zou wel overwegen om in een ander land online aankopen te doen omdat het goedkoper of beter is, maar slechts 7 % doet dat ook werkelijk. Als de consument duidelijke informatie over zijn rechten krijgt, zal zijn vertrouwen groeien en zal Europa's interne onlinemarkt zijn volle economische potentieel, goed voor 106 miljard euro aan inkomsten, beter kunnen ontplooien.
"In de EU mag de plaats waar een bedrijf of website gevestigd is, niet bepalend zijn voor de rechten die de consument online heeft. De nationale grenzen mogen de Europese consument niet langer het leven moeilijk maken wanneer zij online een boek willen kopen of muziek willen downloaden," aldus Viviane Reding, EU-Commissaris voor Informatiemaatschappij en media. "Ondanks de reeds gemaakte vorderingen moeten we blijven ijveren voor een interne markt op het web, zowel voor consumenten als voor bedrijven."
"Als we willen dat consumenten gaan winkelen en de mogelijkheden van digitale communicatie verkennen, moeten zij het vertrouwen krijgen dat hun rechten gegarandeerd zijn. Daarom moeten we duidelijke consumentenrechten, met dezelfde hoge normen als in de "echte winkels", vaststellen en handhaven.
Het internet heeft de consument heel veel te bieden, maar we moeten vertrouwen wekken zodat de mensen met een gerust gemoed kunnen gaan winkelen," aldus Meglena Kuneva, EU-Commissaris voor Consumentenbescherming.
Bron: http://europa.eu/