Essent helpt samen met FinBuddy financieel kwetsbare klanten, door grip te krijgen op het betalen van de energierekening. Deze klanten ervaren veel financiële stress. Door deze klanten te helpen bij het structureren van hun maandelijkse betalingen en vaste lasten, krijgen ze meer inzicht en houden ze het overzicht.
De zorgen van Nederlanders over de energierekening zijn toegenomen. Waar in september 2023 24% zich zorgen maakte over de energierekening, ligt dat percentage in december 2023 op 27% (bron: nationale monitor geldzorgen). Onderzoek van Essent geeft aan dat ruim drie miljoen Nederlanders (37%) de financiële impact en gevolgen ervaren van de energiekosten op hun persoonlijke financiële situatie*. Vroegtijdig in contact komen en hulp bieden aan mensen voorkomt financiële problemen met alle bijhorende gevolgen (bron: Gedragsperspectief op geldzaken door de Gedragsstudio). “Energie moet voor iedereen toegankelijk zijn,” benadrukt Henriëtte Setz, Directeur Operations. “Op het moment dat klanten moeite hebben hun energierekening te betalen, is het onze verantwoordelijkheid hen te helpen. De samenwerking met FinBuddy creëert meer overzicht in het huishoudboekje bij klanten. En dat geeft rust bij onze klanten,” zo geeft Setz aan.
“Onze toewijding aan verduurzaming gaat daarom hand in hand met onze verantwoordelijkheid om ervoor te zorgen dat iedereen de volgende stap in de energietransitie kan zetten”. Henriette Setz, Directeur Operations bij Essent
FinBuddy biedt overzicht en inzicht
“FinBuddy helpt klanten van vaste lasten organisaties zoals Essent, in het structureren van hun vaste lasten. We zorgen ervoor dat de vaste lasten kosten direct na ontvangst van het inkomen worden betaald,” aldus Jeffrey van Dam, oprichter van FinBuddy. “Dankzij het beter matchen van inkomsten en uitgaven, krijgen deze klanten een realistischer beeld van hun financiën en uitgavepatroon, wat leidt tot meer financiële structuur. Ons doel is om samen met onze partners financieel gezonder (spaar)gedrag te bevorderen en de kans op financiële stress te verkleinen. Door de samenwerking met Essent kunnen we FinBuddy voor steeds meer klanten mogelijk maken en samen ervoor zorgen dat we financiële problemen in de toekomst zoveel mogelijk kunnen voorkomen. ”
“Door de samenwerking met Essent kunnen we FinBuddy voor steeds meer klanten mogelijk maken en samen ervoor zorgen dat we financiële problemen in de toekomst zoveel mogelijk kunnen voorkomen” Jeffrey van Dam, Founder FinBuddy
Actieplan Consumentenkeuzes
De resultaten uit een eerdere pilot die voorafgaand aan de samenwerking plaatsvond, zijn positief. De samenwerking tussen FinBuddy en Essent richt zich daarom ook op het meten van de resultaten en ervaringen op de lange termijn. Deze data speelt een belangrijke rol in het actieplan Consumentenkeuzes, een samenwerking van de financiële sector, gedragswetenschappen en de overheid. Belangrijke partners in dit project zijn onder andere Essent, zorgverzekeraars en de gemeenten Arnhem en Tilburg. Het gezamenlijke doel van al deze partijen is onder andere het preventief aanpakken van financiële stress onder Nederlanders.
Energie betaalbaar houden
Maar daar stopt de verantwoordelijkheid van Essent niet. “Essent heeft zelf ook een actieve rol om de energierekening betaalbaar en beheersbaar te houden”, zo geeft Setz aan. Zo heeft Essent onlangs een rekentool ontwikkeld, die beleidsmakers en consumenten een indicatie geeft hoe de energierekening er in de toekomst uit zal zien. “Maar we hebben ons ook hard gemaakt voor het Noodfonds. De energietransitie is een cruciale stap naar een duurzamere toekomst. Onze toewijding aan verduurzaming gaat daarom hand in hand met onze verantwoordelijkheid om ervoor te zorgen dat iedereen de volgende stap in de energietransitie kan zetten,” besluit Setz.
*Het onderzoek is in opdracht van Essent uitgevoerd in november 2023 door onafhankelijk onderzoeksbureau Memo2 onder een divers samengestelde groep van ruim 1500 consumenten. De resultaten geven een representatief beeld van de Nederlandse consument.
Bron & Foto: Essent