Energieleverancier Eneco is in juni 2008 gestart met het online presenteren van nota's aan haar particuliere klanten. Klanten van Eneco ontvangen geen papieren nota meer, maar een elektronische met interessante toevoegingen. Eneco verwacht dat voor het einde van 2009 ruim 2 miljoen nota's online geraadpleegd zullen worden.
Als onderdeel van de duurzaamheidstrategie is Eneco in juni 2008 gestart met het online presenteren van nota's aan haar klanten. Klanten kunnen via Mijn Eneco toegang verkrijgen tot al hun nota's. De nota's worden binnen het door Anachron ontwikkelde e-Invoicing portal gepresenteerd. De huisstijl is geheel identiek aan de Mijn Eneco omgeving, waardoor het niet zichtbaar is dat een derde partij, Anachron, de service verleent.
Nota is een belangrijk extra contactmoment
Kees Voeten, Manager eBusiness Eneco: ‘De energienota is een zeer belangrijk contactmoment met onze klanten. Het is dan ook van cruciaal belang dat wij een klantvriendelijke en duidelijke nota presenteren. Om dit te bereiken is de inzet van moderne technologieën een must. Dit maakt het mogelijk om extra informatie aan de nota te koppelen. Zo geven wij klanten inzicht in de nota opbouw. Hierdoor weet de klant bijvoorbeeld direct wat hij of zij aan transport of energiebelasting betaalt. Daarnaast heeft de klant alle informatie over het energieverbruik. Hierdoor kunnen analyses gemaakt worden over het actuele en historische verbruik.'
Spontaan 500 online betalingen via iDEAL
Eneco wil zoveel mogelijk klanten motiveren om de energiezaken online af te handelen.
‘Op jaarbasis versturen wij meer dan 9 miljoen papieren nota's. De besparingen die wij met elektronisch factureren kunnen behalen zijn enorm. Wij richten ons in eerste instantie op de klanten die nog via de papieren acceptgiro betalen. Wij hebben voor deze groep een betaalservice beschikbaar gesteld, namelijk Online Betalen met iDEAL. Zonder dit aan onze klanten gecommuniceerd te hebben, ontvingen wij zowaar spontaan 500 online betalingen. Onze communicatie-uitingen, zijn half april gestart, en ondertussen staat de teller op 3500 Online Betaal-klanten. Wij hebben ons ten doel gesteld om dit jaar in totaal 60.000 klanten online te laten betalen,' aldus Joyce Aalberts, Business Project Manager van Eneco.
Toename van de klantwaardering
‘Naast de belangrijke bijdrage die wij samen met onze klanten aan het milieu kunnen leveren, draagt de oplossing bij aan een verbeterd factuurproces. De oplossing is geïntegreerd met ons CRM systeem. Vragen die klanten via Mijn Eneco stellen, worden automatisch geregistreerd en kunnen sneller opgevolgd worden. De oplossing van Anachron in combinatie met ons interne factuurproces heeft geleid tot een toename in de klantwaardering. Met de oplossing zijn onze klanten volledig in control', aldus Kees Voeten.
Mijn Eneco genomineerd voor Gouden Facturen 2009
Anachron is verantwoordelijk voor de ontwikkeling en het beheer van de oplossing voor Eneco. Frank Hoekstra, CEO van Anachron: ‘De e-Invoicing oplossing van Eneco is een groot succes. Eneco heeft op een slimme manier e-Invoicing geïntegreerd binnen hun bestaande processen en services. Mede door het grote succes van de e-Invoicing oplossing hebben wij deze best practice voorgedragen voor nominatie Gouden Facturen B2C in mei 2009.'
Bron: Platform Electronisch Factureren