Bestedingen met elektronische betaalmiddelen aan de toonbank en in webwinkels waren de afgelopen maand april ongeveer hetzelfde als in dezelfde maand van 2019. De omzet met pinnen is in april weliswaar met bijna 10% gedaald, maar met iDEAL en creditkaarten is online 30% méér uitgegeven. Zónder coronacrisis zouden de bestedingen met pinnen in een jaar tijd naar schatting ongeveer 10% zijn toegenomen en online ruwweg 20%.
Het aantal geldopnamen is vorige maand gehalveerd ten opzichte van een gewone maand. Waarschijnlijk zijn de contante bestedingen aan de toonbank ook ruwweg gehalveerd.
Cultuur-, horeca- en modebranche hardst getroffen
Zoals verwacht is de cultuursector het hardst getroffen, met een omzetdaling voor pinnen aan de toonbank van bijna 85% ten opzichte van april vorig jaar. Het is ook geen verrassing dat de horeca hard is geraakt door de lockdown, met een omzetdaling voor pinnen van ruim 70%. Bij restaurants waar je kunt afhalen, blijven klanten pinnen. In modewinkels werd 60% minder gepind dan in april 2019. Restaurants en modewinkels kunnen deze daling aan de fysieke kassa enigszins compenseren met online bestellingen, die o.a. met iDEAL en creditkaarten worden afgerekend.
De lockdown is verder duidelijk zichtbaar aan de sterk afgenomen bestedingen voor reizen, brandstof, parkeren en openbaar vervoer. De pinomzet in de reis- en parkeersector is bijna 75% gedaald. In het openbaar vervoer is de pinomzet bijna gehalveerd en benzinestations hebben met pinnen ruim 35% minder omgezet dan in april 2019.
Omzetstijging in winkels voor bloemen, planten en dieren
In april zetten we altijd al de bloemetjes buiten. Afgelopen maand steeg de pinomzet aan de kassa in bloemen-, planten- en dierenwinkels met ruim 60% ten opzichte van een jaar eerder.
Het ging verder goed in winkels voor voeding en genotsmiddelen. Daar werd aan de pinkassa bijna 50% meer omgezet in vergelijking met vorig jaar. Supermarkten en bouwmarkten hadden een bijna 40% hogere pinomzet. De pinomzet voor boeken en tijdschriften steeg met ruim 30%.
Recordomzetten in webwinkels en voor online amusement
De omzetgroei op jaarbasis in de e-commerce voor online betaalmiddelen zoals iDEAL en creditkaarten was vorig jaar in april bijna 20%. In de eerste coronamaand maart was de iDEAL-omzet in o.a. webwinkels en voor online amusement bijna 50% hoger dan een jaar eerder. In april werd met iDEAL in de e-commerce nog steeds 30% meer uitgegeven dan vorig jaar.
De iDEAL-omzet voor onderlinge betalingen, via mobiele betaalverzoeken, is de afgelopen twee maanden overigens fors gedaald, met ruim 10% tussen februari en april. Mobiele betaalverzoeken worden veel gebruikt om onderling af te rekenen na een avondje uit en in april lag het uitgaansleven helemaal stil.
Ook het aandeel mobiele iDEAL-betalingen is in dezelfde periode afgenomen, van bijna 84% in februari naar 77% in april. Nu we veel minder onderweg zijn, blijken we vaker vanachter een laptop of desktop te betalen, bijvoorbeeld voor online games, speelfilms en series of om maaltijden te bestellen.
Coronabulletin
Lees ook ons periodieke Coronabulletin met meer feiten en cijfers.