Nederland telt meer dan 1.25 miljoen zelfstandigen zonder personeel oftewel: zzp’ers. Steeds meer mensen worden getrokken door de lokroep van het vrije ondernemen, zelf je tijd indelen en met klanten werken die je zelf uitzoekt. Een eigen bedrijf komt echter ook met verantwoordelijkheden die iemand in loondienst niet heeft. Een van de deze dingen, is je administratie. Niet alleen is het belangrijk voor je onderneming zelf dat je grip hebt op je financiën, ook voor de Belastingdienst is het belangrijk dat je weet waar je geld heengaat en vandaan komt. Ben jij net een eigen bedrijf begonnen? Open dan altijd een zakelijke rekening met een zakelijke creditcard. In dit artikel leggen we je uit waarom.
Zorg dat je je geldstromen gescheiden van elkaar houdt
Als je nog maar net begonnen bent met ondernemen, wil je geen onnodige kosten maken. Veel mensen gebruiken daarom eerst hun privérekening voor hun zakelijke activiteiten. Alhoewel dit niet fout is, is het niet verstandig. De kans is namelijk groot dat je het overzicht verliest over je financiën. Heeft een klant net je factuur betaald op het moment dat je in de supermarkt staat, dan kan het gebeuren dat je dit geld per ongeluk uitgeeft aan je boodschappen terwijl je het eigenlijk wilde gebruiken om een investering te doen. Het is daarom beter een zakelijke rekening te nemen en een aparte rekening te gebruiken voor je persoonlijke uitgaven. De meeste ondernemers keren zichzelf maandelijks een vast bedrag uit. Hierdoor weten ze precies hoeveel geld ze tot hun beschikking hebben en komt hun zakelijke administratie niet in het nauw.
Een zakelijke rekening zorgt voor grip op je administratie
Begint je bedrijf eenmaal te lopen, dan komt er voortdurend geld binnen van klanten en moet je zelf ook facturen betalen. Daarnaast krijg je te maken met allerlei extra kosten zoals bijvoorbeeld vervoerskosten, bedrijfsmiddelen zoals studieboeken en/of representatiekosten voor bijvoorbeeld je website. Al deze kosten moet je verwerken in je administratie. Dat kan veel werk zijn wanneer je dit allemaal handmatig moet doen. Gelukkig kun je je zakelijke rekening koppelen aan boekhoudsoftware. Dit programma houdt automatisch bij wat er binnenkomt en wat er uitgegeven wordt. Dit zorgt ervoor dat je heel eenvoudig en nauwkeurig je administratie en je belastingaangiftes kunt doen.
De kosten van je zakelijke rekening zijn aftrekbaar
Wist je dat wanneer je een zakelijke rekening aanvraagt , je de kosten van dit betaalpakket als aftrekpost in je belastingaangifte kunt opvoeren? Alle kosten die je voor je bedrijf maakt, kun je opvoeren. Mocht je een betaalpakket daarom duur vinden, bedenk dan dat het je bij voldoende omzet, vrijwel niets kost. Bekijk daarom wat de mogelijkheden zijn bij je bank of bij een andere bank. Door slim te vergelijken, kun je vaak voordeel pakken. Mocht je nog vragen hebben over je nieuwe rekening, dan kun je altijd terecht bij je bank. Er staat altijd een adviseur voor je klaar om al je vragen zo goed mogelijk te beantwoorden.
Bron: ABN AMRO