Het gebruik van draagbare technologie – zoals smartwatches, smartglasses en fitnessapparatuur – verschuift langzaam van consumenten naar professionals. Dat blijkt uit het PwC-rapport The Wearable Life 2.0 – Connected living in a wearable world.
Een paar jaar na de introductie van bekende draagbare technologie als Google Glass en Apple Watch zijn zogenoemde wearables nog geen grote trend. ‘Draagbare technologie heeft ons leven nog niet ingrijpend veranderd zoals dat bijvoorbeeld wel het geval was door de introductie van iPhone en iPad’, aldus Rajendra Sitompoel, bij PwC specialist op het gebied van opkomende technologieën.
Toegevoegde waarde
‘Neem de Apple Watch. Aanvankelijk was er groot enthousiasme, vooral over de nieuwe functionaliteiten. Consumenten dachten: ik koop een Apple Watch en dan kan ik straks van alles wat ik nu niet kan. Maar het lag anders. De toegevoegde waarde bleek niet te zitten in nieuwe functionaliteiten, maar in het grotere gemak van het gebruik van bestaande functies als bellen, mailen en sms’en.’
Impuls aan online winkelen
‘Een vergelijkbare verbetering in gebruiksgemak was te zien bij de iPad”, vervolgt Sitompoel. ‘Die werd in korte tijd ongekend populair, omdat hij makkelijker en comfortabeler dan een laptop is. Met een iPad zit je toch net iets lekkerder op de bank. Dat heeft uiteindelijk een sterke impuls gegeven aan het gebruik van internet en bijvoorbeeld het online winkelen.’
‘Op individueel niveau zijn de gevolgen beperkt’, vult zijn collega Joris van Gelder aan, ‘maar vertaald naar grote groepen consumenten hebben die kleine individuele gedragsveranderingen een grote impact op de sector.’
Kansen voor bedrijven
Het genoemde rapport bevat de uitkomsten van een onderzoek onder circa duizend respondenten naar het gebruik van draagbare technologie. In het rapport zijn de belangrijkste trends te lezen en staat beschreven waar kansen liggen voor bedrijven en organisaties.
Kosten drempel voor consumenten
Zo zijn de kosten van wearables voor veel consumenten nog een drempel om ze voor privégebruik aan te schaffen, maar vinden ze het wel aantrekkelijk om draagbare technologie via de eigen werkgever te kunnen gebruiken. Van Gelder: ‘Consumenten zijn geïnteresseerd in de nieuwe technologie en nieuwsgierig naar de mogelijkheden, maar ze zien ook op tegen de kosten van een product waarvan ze nog niet precies weten wat ze ermee kunnen en hoe ze het gaan gebruiken’.
Efficiënter samenwerken
‘Bedrijven en organisaties kunnen hierop inspelen. Werknemers waarderen het als hun werkgever vernieuwing uitstraalt door ze te voorzien van een wearable. Bedrijven kunnen zich op die manier profileren en laten zien dat ze voorop lopen en innovatief zijn. Tegelijkertijd sluiten bepaalde wearables perfect aan bij de wens van veel organisaties om anders en efficiënter samen te werken.’
‘Met smart watches’, vult Sitompoel aan, ‘worden bestaande toepassingen als agenda’s, takenlijstjes, navigatie en CRM-systemen beter toegankelijk en makkelijker in het gebruik. Wat ik managers daarom aanraad, is om een paar smartwatches aan te schaffen en daarmee aan de slag te gaan. Onderzoek met een paar collega’s wat de mogelijkheden zijn. Probeer eens wat apps uit. Wellicht dat je hierdoor nieuwe toepassingsmogelijkheden ontdekt die het samenwerken aanzienlijk makkelijker maken.’
Bron: PwC