In een tijd waarin bedrijven voorzichtiger met hun geld omgaan, moet de focus van het creditmanagement gericht zijn op meer en sneller incasseren tegen lagere kosten.

Het communicatieplatform OCTET, dat nu ruim vijf jaar bestaat, is voor steeds meer bedrijven de oplossing voor hun debiteurenbeheer. Veel ondernemingen hebben zich de laatste jaren voornamelijk gericht op de automatisering van de interne bedrijfsprocessen. Daartoe werden veel nieuwe softwarepakketten ontwikkeld. De bestaande mogelijkheden om effectiever te communiceren binnen het incassoproces worden echter nog onvoldoende benut. Communicatie met debiteuren verloopt veelal via brieven of door direct contact met medewerkers. De laatste jaren is er meer aandacht voor het efficiënter inrichten van de communicatie met debiteuren in het incassoproces. Door geautomatiseerde en gesegmenteerde communicatie valt meer opbrengst te halen tegen lagere kosten.

Efficiënt communiceren

“10ForIT is een bedrijf dat inziet dat veel efficiëntiewinst valt te behalen op het gebied van communicatie binnen een incassoproces.” Aan het woord is Frank Beentjes, Directeur van 10ForIT. “Waar op het gebied van creditmanagement vooral de nadruk lag op procesautomatisering, zagen we dat het automatiseren van de communicatie een onderbelicht aspect is. Wij zijn in dat gat gedoken met de ontwikkeling van OCTET, een platform waarmee wij grote groepen debiteuren geautomatiseerd en gesegmenteerd kunnen bellen, sms’en en e-mailen.”

In de branche is volgens Beentjes ook een verandering merkbaar in de attitude ten aanzien van het geautomatiseerd benaderen van debiteuren. “Veel bedrijven zagen het aanvankelijk als not done om geautomatiseerd te bellen. Debiteuren stond je persoonlijk te woord, je stuurde papieren brieven en papieren facturen en geen e-bills. In de laatste jaren is het idee van geautomatiseerd bellen geaccepteerd.”

Volgens Beentjes heeft dat alles te maken met de technologische ontwikkelingen van het laatste decennium. Veel bedrijven ontdekken de efficiëntie die ermee te behalen valt. “In de huidige economie werkt de crisis twee kanten op. Debiteuren kunnen steeds lastiger hun rekeningen betalen en bedrijven dienen hun incassoprocessen nog strakker in te richten. OCTET ondersteunt deze ontwikkeling door de optimalisatie van de communicatie in het incassoproces en is bovendien goed te combineren met de bestaande procesverbeterende softwarepakketten.”

Succesvol

Dat het OCTET platform in een behoefte voorziet, blijkt uit het feit dat 10ForIT haar klantenportfolio in de afgelopen vijf jaar flink heeft kunnen uitbreiden. Onder meer met het grootste telecombedrijf en het grootste incassobureau van Nederland. Ook de ervaringscijfers van gebruikers tonen het succes van het communicatieplatform. Bedrijven die gebruik maken van OCTET melden dat medewerkers 2,5 maal zoveel klanten kunnen afhandelen. Het aantal binnenkomende gesprekken wordt met de helft verminderd en het aantal tijdige betalingen is gemiddeld 15 procent hoger.

Het systeem is goed, maar hoe weet je of OCTET ook bij jouw bedrijf past? Beentjes: “We bieden altijd een gratis pilot aan, zodat bedrijven zelf het effect van OCTET kunnen ervaren. Het is een oplossing waarbij van de klant weinig inspanning wordt gevraagd, terwijl er toch flinke efficiëntiewinst kan worden behaald.”

Wilt u meer weten over de dienstverlening van 10ForIT? Bezoek dan de 9e Credit Expo op donderdag 7 november 2013 in het Nieuwegein Business Center. U vindt 10ForIT op standnummer NB.37

Bron: www.creditexpo.nl