Incasso uitvoeren op een maatschappelijk verantwoorde en zo eerlijke mogelijke manier. Dat was het ideaal van Jaime Jorba Bos en Jeroen van Amerongen toen ze in 2014 Faircasso opstarten. Niet onderuit halen, maar overeind helpen is het motto van deze newbee in Incassoland.
Inmiddels zijn we twee jaar verder. Was dat ideaal niet te hoog gegrepen? In plaats van dat aan de heren zelf te vragen, laten we het woord aan een van de inmiddels vele klanten van Faircasso.
Ron Marijnissen is financieel specialist bij Bouwend Nederland. “Wij zijn de grootste brancheorganisatie in de bouw- en infrastructuursector. Meer dan vierduizend Nederlandse bedrijven zijn bij ons aangesloten. Zo rond 2011 werd de bouwwereld steeds ernstiger getroffen door de economische crisis. In die periode wilden we geen incassoprocedures toepassen op onze lid-bedrijven, omdat wij dat in deze economische zware tijden niet sociaal en maatschappelijk verantwoord vonden.”
Dat stelde Bouwend Nederland voor een lastig dilemma, want de economische kachel moest wel blijven branden. Net als veel andere branche- en belangenorganisaties is Bouwend Nederland qua inkomsten voor een groot deel afhankelijk van de contributie en andere bijdragen van haar leden.
Marijnissen: “Ik kende Jaime nog van zijn tijd bij een ander bedrijf. Toevallig nam hij een keer contact met ons op en toen zijn wij rond de tafel gaan zitten. Jaime gaf toelichting waar hij en Jeroen mee bezig waren en vroeg of we interesse hadden. Wij waren gelijk enthousiast. Op dat moment hadden we al enige tijd geen actieve incasso meer gedaan.”
Bouwend Nederland ging met Faircasso in zee. Marijnissen: “Onze insteek was dat als lid-bedrijven een betalingsachterstand hadden, er niet gelijk een incassoprocedure werd opgestart. De eerste stappen waren dat uit naam van Faircasso een betalingsherinnering werd verstuurd en een telefoontje werd gepleegd. Dat is belangrijk, want vreemde ogen dwingen. Er werden dus geen incassokosten berekend, alleen een bedrag van €15,- aan administratiekosten.”
Mocht er dan – om wat voor redenen dan ook – toch geen betaling plaatsvinden, wordt alsnog een incassoprocedure opgestart. Dat gebeurt altijd in overleg met Bouwend Nederland. Bouwend Nederland probeert zoveel mogelijk rekening te houden met de cash flow van haar leden.
Marijnissen: “Voor ons is een goede relatie met onze leden het allerbelangrijkste. Faircasso houdt daar rekening mee. Juist daarom kiezen wij voor die extra tussenstap in de vorm van een schriftelijke en digitale herinnering. Wanneer er geen contact tot stand komt, wordt er een huisbezoek afgelegd. Dat gebeurt dan niet met de klassieke harde klop op de deur om snel te incasseren, maar door te kiezen voor een dialoog: ‘Er staat nog een post open meneer, wat is er aan de hand?’”
Sociaal incasseren en toch meer rendement
De dienstverlening van Faircasso houdt niet op bij het incasseren van openstaande bedragen. Tijdens het telefonisch onderhoud met de debiteur informeert de medewerker van Faircasso of er problematische schulden zijn. Als dat zo is, krijgt de debiteur informatie over de mogelijkheden op het gebied van schuldhulpverlening voor ondernemers. De organisatie houdt zich ook bezig met het oplossen van de schuldenproblematiek en financiële voorlichting van zowel ondernemers als particuliere debiteuren. Indien nodig koppelt Faircasso proactief door naar budgetcoaches, schuldhulpinstanties en jobcoaches.
Marijnissen: “De directie van een bedrijf is natuurlijk niet verplicht om wat met deze adviezen te doen. Maar wij willen er alles aan doen om onze leden als bedrijf te laten voortbestaan en de relatie en het lidmaatschap te behouden. Voor Bouwend Nederland is het heel belangrijk dat de klantrelatie niet in gevaar komt.”
Ron Marijnissen begrijpt dat het betalen van de contributie – ruim vijfhonderd euro per jaar plus een variabel bedrag gebaseerd op de jaaromzet van het bedrijf – bij noodlijdende bedrijven in de bouw niet op de eerste plaats komt. “Wij leveren geen stenen of hout. Ik vind het niet meer dan begrijpelijk dat een bouwbedrijf eerst daarvoor de facturen betaalt: zo komt de voortgang niet in gevaar en kunnen er bouwmaterialen besteld blijven worden. We hebben er heus begrip voor dat het betalen van onze contributie niet de hoogste prioriteit heeft, vooral ten tijde van crisis. Als een lidbedrijf echt niet kan betalen, gaat Faircasso bemiddelen naar een derde partij die daarin gespecialiseerd is, bijvoorbeeld een organisatie in de schuldhulpverlening voor ondernemers.”
Dan is er nog iets waar Marijnissen veel waarde aan hecht: transparantie. “Het is voor ons een absolute voorwaarde dat we de dossiers van onze leden op elk moment online kunnen inzien. Faircasso biedt ons deze mogelijkheid en het werkt prima: we kunnen het hele incassotraject van een lid bekijken, de contactmomenten zien en hebben zicht op de werkzaamheden die al zijn gedaan. Daarvoor hoef ik alleen in te loggen op de website en dat kan dag en nacht.”
Faircasso mag naast Bouwend Nederland inmiddels partijen als Leaseplan, NHG, Accon, Achmea, Hogeschool Inholland, Yarden, De Haagse Hogeschool en vele andere namen tot de klantenkring rekenen. Op het gebied van gespecialiseerde schuldhulpverlening voor ondernemers werkt Faircasso samen met Zuidweg & Partners. Ook zijn er in het hele land weer sessies van de workshop Sociaal incasseren gepland en is om de groei en kwaliteit te borgen Bart Kuijpers als investeerder en nieuw bestuurslid betrokken. Om diezelfde redenen heeft Faircasso vacatures voor nieuwe medewerkers.
Marijnissen: “Als bedrijf of organisatie verwacht je van een credit managementpartner uiteindelijk resultaat. Bij ons is dat heel hoog en daar komt dan nog de maatschappelijk verantwoorde manier van ondernemen van Faircasso bij. Het is voor Bouwend Nederland heel belangrijk dat de zorgvuldig opgebouwde klantrelatie met onze leden niet in gevaar komt door de incassoprocedure.”
Faircasso faciliteert tijdens Credit Expo op donderdag 3 november NBC Congrescentrum Nieuwegein van 11.45 tot 12:30 in zaal 26 de presentatie van Jacqueline Zuidweg, directeur Zuidweg & Partners, samen met Anne-Mieke de Peuter, directeur Plangroep houdt over het platform Schulden.nl.