Volgens het jaarlijkse KPMG privacy-onderzoek geeft 31% van de Nederlanders aan dat de keuze om wel of niet te vaccineren tegen corona niemand wat aangaat. Een vergelijkbaar deel (36%) van de bevolking maakt zich zorgen over het afstaan van nog meer privacygevoelige gegevens om de QR code voor corona te behouden. Dat heeft ook te maken met de onduidelijkheid over wie toegang heeft tot de persoonsgegevens van het coronabewijs. 38% van de burgers meldt daar geen idee van te hebben. Verder maakt 43% van de Nederlanders zich zorgen over de beveiliging van coronapersoonsgegevens die de overheid bewaart. Deze resultaten komen uit het KPMG privacy-onderzoek onder meer dan duizend consumenten dat dit jaar vooral in het teken staat van privacy tijdens de coronacrisis.
Het privacybewustzijn onder Nederlanders groeit. Waar in 2018 bij de invoering van de AVG nog 69% van de bevolking privacy een belangrijk thema vond, is dat nu toegenomen naar 86%. Het wantrouwen in de overheid en aanpalende uitvoeringsinstanties blijft stijgen. Slechts 35% vertrouwt de overheid zonder meer voor de omgang met persoonsgegevens. Het datalek bij de GGD begin dit jaar waarbij het administratiesysteem voor het test- en vaccinatieproces werd gehackt en persoonsgegevens rondom bron- en contactonderzoek van de GGD werden buitgemaakt, lijkt grote invloed te hebben op dit stijgende wantrouwen. Immers, 83% van de Nederlanders is bekend met dit beveiligingsincident bij de GGD. Tegelijkertijd is het wantrouwen jegens technologiebedrijven en webwinkels nog groter als het gaat om privacybescherming.
Ondanks het stijgende privcacybewustzijn, is nog altijd 45% van de Nederlanders bereid privacy in te leveren in ruil voor persoonlijk voordeel. Ook de toename in thuiswerken zorgt niet voor een groeiende bezorgdheid rondom de veiligheid van het netwerk. Slechts 16% van de Nederlanders maakt zich zorgen om de digitale veiligheid bij thuiswerken.
“Dat privacybewustzijn groeit, is goed nieuws. Wat zorgen baart, is dat veel Nederlanders daar niet naar handelen. Het gemak waarmee persoonsgegevens worden gedeeld in ruil voor (financieel) voordeel onder de helft van de jongeren is bijvoorbeeld een zorgelijke ontwikkeling. Betalen voor een betere bescherming van de privacy wil de gemiddelde Nederlander ook niet. Zowel overheidsinstanties als bedrijven moeten nog meer inspanning doen om consumenten te helpen hun privacy beter te beschermen”, concludeert Koos Wolters, partner Cyber en Privacy bij KPMG.
Bron: KPMG