Zoals de val van de Berlijnse muur het einde inluidde van het communisme, zo heeft de kredietcrisis het definitieve einde ingeleid van het Industriële tijdperk en tevens het begin aangekondigd van het Kennis- en Innovatietijdperk.
Als gevolg van de overgang van het Industriële tijdperk naar het Kennis- en Innovatietijdperk is een nieuwe werkelijkheid ontstaan. De onderstaande tien veranderingen zijn er de oorzaak van dat de winnende strategieën van vroeger de verliezende strategieën voor de toekomst  zijn geworden.  

van Industriële Tijdperknaar Kennis- en Innovatietijdperk
1.van Factor kapitaalnaar Kennis en Innovatie
2.van Analoog naar Digitaal
3 van Schaarste in aanbodnaar Overvloed in aanbod
4.van Producten hebbennaar Klanten hebben en behouden
5.van Lineaire methodiekennaar Meerdimensionale methodieken
6.van Massa marketingnaar Interactieve klantrelaties
7.van Top-down organiserennaar Bottom-up organiseren
8.van Verticale integratienaar Horizontale partnerships
9.van Het product heeft een merknaar Het merk heeft klanten
10.van "Wij winnen – zij verliezen" naar "Win/Win" door kennis delen 

In het huidige Kennis- en Innovatietijdperk zien we dat steeds meer mensen zich aansluiten bij sociale netwerken om samen meerwaarde te katalyseren, zie punt 8 en 10.

Dat betekent dat kennis, inzichten, visies en netwerken meer en meer worden gedeeld. Hierdoor ontstaan interessante combinaties met een duidelijke meerwaarde die van te voren niet is te voorspellen. Riens Meijer is in onze community door zijn vele columns, artikelen en zijn boek "Ja we moeten vernieuwen" geen onbekende.

Door zijn activiteiten als CEO in verschillende innovatieve organisaties waaronder Cinecentrum, Endemol en WorldAcces/Planet Internet, is hij zeer bevlogen als het gaat om vernieuwings- en innovatieprocessen. Dit met als doel om Nederland het Kennis- en Innovatietijdperk in te loodsen en nieuwe generaties een aantrekkelijk perspectief te geven.

Daartoe is Riens Meijer met de website www.jawemoetenvernieuwen.nl gestart.
De website heeft door een billboard op de A12 bekendheid gekregen. Ik kan u als creditmanagement professional een bezoek aan deze website zeer aanraden.

Ook wijs ik u er graag op dat er een online samenvatting beschikbaar is van het inspirende boek "Ja we moeten vernieuwen". U kunt deze samenvatting geheel kosteloos aanvragen per e-mail: riens.meijer@wxs.nl

Een hardcopy van het boek "Ja we moeten vernieuwen" kunt u desgewenst bestellen via de website: www.jawemoetenvernieuwen.nl/boeken.  Ik heb het zelf gelezen en het is een zeer inspirerend boek voor iedereen die geinteresseerd is in toekomstscenario's voor onze economie en de kansen die de 21ste eeuw biedt.

Ik wens u veel succes met uw business in het Kennis- en Innovatietijdperk!

Bron: creditexpo.nl