Maar liefst 34 procent van de finance professionals geeft aan dat zijn organisatie strenger is geworden op de kredietwaardigheid bij het aannemen van nieuwe klanten. De verwachte golf aan faillissementen door het terugbetalen van de coronasteun speelt hier een belangrijke rol in. Dit blijkt uit onderzoek in opdracht van incasso- en gerechtsdeurwaardersorganisatie Flanderijn onder 553 finance professionals, die zich bezighouden met debiteurenbeheer. De aanleiding voor dit onderzoek is de terugvordering door de Belastingdienst van de belastingsteun die ondernemers tijdens de coronaperiode hebben ontvangen.
Meer openstaande rekeningen
Dat nieuwe klanten door een strengere selectie moeten, kan ermee te maken hebben dat bedrijven steeds vaker betalingsachterstanden zien bij hun huidige klanten. Zo merkt 37 procent van de organisaties dat zij minder snel betaald krijgen dan een half jaar geleden. Nog eens een derde (33%) ziet daadwerkelijk dat zij meer openstaande rekeningen hebben dan aan het begin van dit jaar het geval was.
Bedrijven moeten dus wel actie ondernemen om betaald te krijgen en daarmee hun cashflow goed te houden. Twee op de vijf (40%) finance professionals heeft momenteel dan ook een grotere focus op betaalachterstanden, omdat er een toename in het aantal faillissementen wordt verwacht. Ook is men scherper op het innen van de betaalachterstanden: 38 procent van de organisaties volgt betaalachterstanden vandaag de dag sneller op dan een half jaar geleden.
Michel van Leeuwen, directeur en gerechtsdeurwaarder bij Flanderijn: “Afgelopen maanden bleek het voor veel bedrijven al lastiger om hun rekeningen te betalen door de kosten die alsmaar blijven stijgen. Daar komt nu nog eens bovenop dat 43.000 ondernemers de ontvangen coronasteun nog volledig moeten terugbetalen. Dat kan een behoorlijke opgave zijn en de verwachting is dan ook dat een deel van die bedrijven om zal vallen. We zien al een toename van het aantal faillissementsaanvragen. Het is dus begrijpelijk dat finance professionals een strak debiteurenbeheer willen zodat hun rekeningen betaald worden. En dat zij bij nieuwe klanten strenger kijken naar de kredietwaardigheid. Daarbij het belangrijk te beseffen dat een goed debiteurenbeheer niet alleen gaat over het zo snel mogelijk betaald krijgen. Het gaat ook om contact zoeken met de klant en passende betalingsoplossingen voor de klant en jouw bedrijf vinden.”
Bron: Flanderijn.nl