Marketingmanagers willen meer gebruik maken van AI en automatisering en tegelijk content maken die veel meer merkeigen is en klanten persoonlijker aanspreekt. Het benutten van de personalisatiemogelijkheden die AI biedt, is een van de belangrijkste uitdagingen van marketeers in een zeer dynamische markt. Dat blijkt uit het nieuwste rapport van HubSpot, The State of Marketing 2025. Voor Nederlandse marketingleiders is integratie van AI in hun marketingstrategie het belangrijkste doel voor 2025, gevolgd door het vergroten van klantbetrokkenheid.

Een meerderheid van de Nederlandse respondenten (54%) vindt dat marketing in de laatste drie jaar meer is veranderd dan in de 50 jaar daarvoor. Daarin speelt AI een belangrijke rol. 92% van de respondenten in het internationale onderzoek geeft aan dat AI hun werk heeft veranderd, ruim een derde van hen zegt dat die verandering significant is. Enerzijds voelt de helft (50,2%) van de marketingleiders zich overdonderd door de mogelijkheden van AI in hun dagelijkse werk. Anderzijds staat voor 2025 het integreren van AI en automatisering op een gedeelde tweede plek van de prioriteitenlijst.

Trend van het laatste jaar: focus op merkwaarden

Met de opkomst van AI voelen marketingleiders meer de noodzaak om de eigenheid van hun merk te benadrukken. In de laatste twaalf maanden is volgens 31,5% van de marketeers de focus steeds meer komen te liggen op content waarin merkwaarden en sociale verantwoordelijkheid naar voren komen. Voor ruim een vijfde (21,3%) is dat ook de trend waar ze zich momenteel het meest mee bezighouden. Daarbij zijn marketingleiders op zoek naar manieren om klanten zo persoonlijk mogelijk te benaderen. Bijna allemaal (97%) zien ze dat een gepersonaliseerde benadering het effectiefst is en positief bijdraagt aan de omzet. De uitdagingen daarbij zijn dat consumenten steeds minder geneigd zijn hun persoonlijke data te delen (23,9%), dat data vaak van slechte kwaliteit is (18,3%) en dat privacyregels strenger worden (17,8%).

Facebook nog het belangrijkste voor marketeers

Uit het rapport komt verder onder meer naar voren dat millennials (grofweg tussen 28 en 43 jaar oud) de belangrijkste doelgroep zijn. 82,7% focust zich op deze generatie, aanzienlijk meer dan op andere generaties: GenX (44 tot 59 jaar) 39% of GenZ (12 tot 27 jaar) 25,4%. Opvallend is dat Facebook met 53,8% nog steeds het belangrijkste social mediaplatform blijkt voor marketingactiviteiten, terwijl dat inmiddels vooral het platform is voor de oudere generaties. TikTok, waar GenZ met name te vinden is, staat op de vijfde plek, met 27,4%. Daartussen staan Instagram (52,8%), YouTube (48,2%) en LinkedIn (39,2%).

Meer tijd en ruimte voor het echte marketingvak

“2025 is een interessant jaar voor marketing. AI en automatisering spelen een belangrijke rol, maar niet zozeer in het vergroten van de traffic, meer in het versterken van persoonlijke benadering van doelgroepen en het uitdragen van merkwaarden”, zegt Julia Pilkes, Senior Director EMEA Marketing bij HubSpot. “Voor marketeers liggen er grote kansen om AI in te zetten voor taken die geautomatiseerd kunnen worden, zodat ze meer ruimte en tijd krijgen voor hun echte vak: het creëren van content waarin ze de merkwaarden en sociale verantwoordelijkheid in overtuigende vorm kunnen overbrengen.”

Bron: Persberichten.com