Nederlanders winkelen graag online. Maar lang niet iedereen durft het over de grens te zoeken. Hoe goed ben je eigenlijk beschermd als je bij een buitenlandse webshop bestelt?
Nieuw platform
Komt mijn pakketje wel aan? Wie bij een buitenlandse webwinkel bestelt, moet vaak wat langer wachten totdat de bezorger voor de deur staat. Maar wat doe je als er helemaal niets komt? Of als het artikel beschadigd is of kapot gaat? De Europese Commissie heeft een nieuw digitaal platform opgericht. Consumenten kunnen hier terecht met klachten over een online aankoop die ze hebben gedaan bij een aanbieder in de Europese Unie.
Goedkoper
Ontevreden klanten kunnen op dit platform voor ‘onlinegeschillenbeslechting’ in hun eigen taal een klacht indienen en op zoek gaan naar een geschillencommissie. Dit is in het algemeen eenvoudiger, sneller en goedkoper dan een rechtszaak. De commissie handelt de klacht online af. Dit gebeurt binnen 90 dagen.
Advies
Als consumenten vragen hebben, kunnen ze terecht bij een nationaal contactpunt. In Nederland is dat ondergebracht bij het Europees Consumenten Centrum (ECC). Het ECC informeert consumenten over hun rechten en plichten bij grensoverschrijdende aankopen in de EU, Noorwegen of IJsland.
Kleine lettertjes
Consumenten weten vaak niet waar ze aan toe zijn als ze bij een buitenlandse webwinkel bestellen. Daarnaast is het lang niet altijd duidelijk waar een webwinkel gevestigd is, erkent directeur Eva Calvelo van het ECC. “Dat komt vaak voor bij Chinese online verkopers. De website is dan helemaal in het Nederlands vertaald. Maar nergens kun je contactgegevens vinden.” Een webshop moet op een duidelijke en begrijpelijke manier informatie verschaffen, ook over zijn vestigingsplaats, vertelt ze. “Je kunt dus het beste ook even in de kleine lettertjes kijken. Staat daar niets, dan schendt een aanbieder de wet.”
Kleren en sportartikelen
Een meerderheid (71%) van de Nederlanders koopt wel eens goederen online. Maar slechts 21% winkelt ook bij buitenlandse websites, blijkt uit onderzoek door Eurostat. Op Europees niveau ligt dit percentage hoger: 30% van de consumenten in Europa shopt online bij verkopers in andere EU-landen.
Tips voor online aankopen over de grens
- Bekijk voordat u tot aankoop overgaat de contactgegevens en algemene voorwaarden van de webshop. Staat hierin duidelijk vermeld waar de aanbieder is gevestigd?
- Zorg ervoor dat u beschikt over de naam en de volledige adresgegevens van de verkoper;
- Heeft u een klacht over een aankoop bij een buitenlandse webwinkel? Schrijf de verkoper dan eerst aan. Stuur bijvoorbeeld een e-mail waarin u de klacht omschrijft;
- Komt u er met de verkoper niet uit? Dan kunt u een klacht indienen via het Europees platform ‘onlinegeschillenbeslechting’;
- Het Europees Consumenten Centrum beantwoordt uw vragen over bestellingen in een ander EU-land. U kunt ze ook vooraf om advies vragen, bijvoorbeeld als u wilt weten of een aanbieder te vertrouwen is.
Bron: ING