Bij maar liefst de helft van de organisaties (47%) is de gemiddelde Days Sales Outstanding (DSO) op dit moment meer dan dertig dagen. Bij nog eens twaalf procent van de bedrijven moet men gemiddeld zelfs meer dan veertig dagen wachten totdat facturen betaald worden. Dat blijkt uit de FinTech Barometer, het jaarlijkse onderzoek van Creditmanagement Software Specialist Onguard, waarvoor 304 CFO’s, financieel managers en financieel medewerkers zijn ondervraagd.
DSO zal in 2024 niet verbeteren
41 procent van de bedrijven mag zichzelf gelukkig prijzen: bij hen is de gemiddelde DSO minder dan dertig dagen. Het ziet er echter niet naar uit dat deze groep komend jaar zal groeien: slechts zeven procent van de finance professionals verwacht dat bedrijven in 2024 sneller hun factuur betaald krijgen. Het percentage dat verwacht dat de DSO dit jaar toeneemt, is daarentegen met negentien procent veel groter. Het merendeel (53%) verwacht dat de DSO dit jaar hetzelfde blijft.
Facturen worden niet betaald door dreigende recessie
Hoe komt het dat een groot aantal bedrijven de facturen niet snel betaald krijgt? Een kwart van de finance professionals (24%) geeft aan dat het probleem ligt bij klanten met cashflowproblemen. Opvallend is dat door dertien procent de financiële onzekerheid veroorzaakt door het terugbetalen van NOW-steun als reden wordt genoemd.
Ook de al langere tijd dreigende recessie, en de financiële onzekerheid die dit met zich meebrengt, blijkt een grote rol te spelen. Volgens twintig procent is dat een veelvoorkomende reden dat klanten hun facturen niet betalen. Met die dreigende recessie in gedachten komt de DSO onder een vergrootglas te liggen. Een derde van de finance professionals zegt zich hier nu meer op te focussen dan voorheen. Nog eens zestien procent zegt dit nu nog niet te doen, maar dit wel als doel te hebben.
Adriaan Kom, managing director bij Onguard: “We zitten al sinds de start van 2020 in een financieel onzekere periode. Het ene moment lijkt het de goede kant op te gaan, het andere moment moeten tienduizenden bedrijven hun eerder verkregen NOW-steun terugbetalen en blijkt dat een grote wissel te trekken op de liquiditeit en dus de ruimte voor het betalen van facturen. Juist in periodes als deze is het essentieel om als finance professional te focussen op het betaald krijgen van facturen. Hoe eerder men door heeft dat er afwijkend gedrag plaatsvindt, hoe beter. Door hier vroegtijdig op in te spelen, kun je namelijk voorkomen dat het liquiditeitsprobleem van de klant een liquiditeitsprobleem aan jouw kant veroorzaakt. Zo houd je de financiële processen in jouw organisatie gezond.”
Bron: Onguard