Hoewel het Engels steeds belangrijker wordt, is alleen die taal spreken niet voldoende om succesvol zaken te kunnen doen in Duitsland. Tegelijkertijd is het taalbeheersingsniveau van Duits volgens diezelfde ondernemers te laag. Dit blijkt uit resultaten van een ondernemersenquête, die de Duits-Nederlandse Handelskamer (DNHK) dinsdag samen met ons en VNO-NCW op de Duitslanddag in Utrecht presenteerde.
Ongeveer 250 Nederlandse ondernemers zijn ondervraagd voor de enquête. Duitsland is voor Nederland een enorm belangrijke handelspartner. In 2017 steeg de export met 9,1 procent naar 91,4 miljard euro. Ook de totale waarde van de handel steeg met 9,2 procent tot een bedrag van 177,3 miljard euro.
Succesvol exporteren
Maar welke rol speelt taal voor de handelsrelatie met de oosterburen? De resultaten van de enquête laten zien dat ondernemers het nog steeds belangrijk vinden om Duits te spreken. “90 procent van de ondervraagden ziet beheersing van de Duitse taal als een noodzaak om succesvol te kunnen exporteren naar Duitsland”, aldus DNHK-directeur Günter Gülker. Ruim vier op de vijf ondernemers vind alleen Engels als taal onvoldoende om te kunnen slagen in Duitsland. “Wij zien hier een verandering. Door de steeds verdere internationalisering van goederenstromen wordt natuurlijk ook in Duitsland steeds vaker Engels gesproken. Maar vooral als het gaat om het zakendoen met het mkb horen wij vaak dat daar Duits nog steeds het beste werkt.”
Onvoldoende beheersing
Ondanks het belang dat het spreken van Duits in hun zakenrelatie volgens Nederlandse ondernemers heeft, schat meer dan de helft van de ondervraagden de Duitse taalvaardigheid van medewerkers en collega’s als onvoldoende in. Slechts 17,8 procent denkt dat de taalkennis van goed niveau is. Een zorgelijke ontwikkeling, want zes jaar geleden schatte nog 29,5 procent van de ondervraagden de kennis als voldoende in. “Helaas horen wij ook vaker van de bedrijven die bij ons lid zijn, dat jonge werknemers het Duits niet zo goed beheersen of dat bedrijven zelfs moeite hebben om Duitstalige vacatures te vervullen. Er moet dus actie ondernomen worden en in het Nederlandse onderwijssysteem moet meer aandacht komen voor het schoolvak Duits”, zegt Gülker.
Meer omzet
Het grootste gedeelte van de ondervraagden (86,8 procent) is er, net als bij de afgelopen editie van de enquête, van overtuigd dat ze meer omzet zouden kunnen behalen wanneer medewerkers de Duitse taal nog beter zouden beheersen. Gülker: “Het blijft voor ondernemers een echt USP als ze met Duitse zakenpartners Duits kunnen praten. Het laat dan nog een andere manier van communiceren met elkaar toe die bevorderlijk kan zijn voor het zaken doen met elkaar.”
Bron: evofenedex