Dropshippers maken er een puinhoop van en overtreden regelmatig de regels. Dit blijkt uit onderzoek van de Consumentenbond. De meeste van deze webwinkels houden zich niet aan de wettelijke regels voor online verkoop. En consumenten zijn ontevreden over de verkopers vanwege lange levertijden, tegenvallende kwaliteit, hoge retourkosten en slechte bereikbaarheid.

Onderzoekers van de Consumentenbond bekeken 100 websites van dropshippers. Dit zijn webwinkels zonder eigen voorraad, die bestellingen van klanten doorsturen naar een fabrikant of groothandel (meestal in China). De fabrikant of groothandel stuurt het product vervolgens direct naar de klant.

Regels

Het overgrote deel van de dropshippers voldoet niet aan de wettelijke regels. Ze vermelden bijvoorbeeld geen telefoonnummer (66x), retouradres (65x), of (bestaand) KvK-nummer (66x) op hun site. Terwijl dat wel verplicht is. Ook pronken veel verkopers met veel mooiere reviewscores dan ze werkelijkheid hebben. Hoewel webwinkels duidelijk moeten zijn over retourkosten, zeggen 82 winkels helemaal niets over de hoogte daarvan. De meeste dropshippers vermelden alleen dat retourkosten voor eigen rekening van de consument zijn.

Retourneren met hobbels

Om een product terug te kunnen sturen, moeten klanten vaak eerst de winkel mailen voor een retouradres. Meestal is dat een Chinees adres, wat retourneren erg duur maakt. En sommige dropshippers accepteren een retourzending zelfs helemaal niet. Bijvoorbeeld omdat het product in de aanbieding is. Dit is verboden. Consumenten moeten ook aanbiedingen kunnen retourneren. Bovendien is bij de meeste van de dropshippers standaard het hele assortiment in de aanbieding.

Bijzondere voorwaarden

Een aantal webshops houdt er wel heel bijzondere regels op na. Zo weigert Lisona retourzendingen van klanten die een product in twee of meer maten of kleuren hebben besteld. Sadiluxe, Shop-ist, Luxopro en Moluvo rekenen bij retouren een toeslag van 15 tot 20 procent van het aankoopbedrag voor het behandelen en inspecteren van het teruggestuurde product.

Panelonderzoek

De Consumentenbond vroeg ook ruim 2500 panelleden naar hun ervaringen met dropshippers. Maar liefst 88 procent van de ondervraagden die ooit iets bij een dropshipper bestelde, had dit achteraf liever niet gedaan. Redenen daarvoor waren: lange levertijden (81 procent), alleen naar het buitenland kunnen retourneren (73 procent) en de hoge kosten voor terugsturen (64 procent). Ook de kwaliteit viel nogal eens tegen (59 procent). Bovendien was de klantenservice vaak slecht bereikbaar (58 procent). Ten slotte betaalde de webwinkel regelmatig niet (alles) (45 procent) of te laat terug (32 procent).

Hardnekkig probleem

Sandra Molenaar, directeur Consumentenbond: ‘De problemen met dropshipping zijn legio en hardnekkig. De meeste dropshippers houden zich niet aan de regels. Ze lijken zich niet te realiseren dat ondernemen ook verplichtingen met zich meebrengt. Het feit dat consumenten dropshippers vrijwel niet herkennen, maakt dat probleem alleen nog maar groter. Consumenten moeten beter beschermd en geïnformeerd worden. Daarom hebben we onze bevindingen gedeeld met de Autoriteit Consument & Markt.’

Bron: Consumentenbond