Hoe kunt u zich als credit manager onderscheiden en meer successen behalen? Natuurlijk zorgt u voor duidelijke processen voor uw debiteurenbeheer, goede beslissingsinformatie en vermindering van handwerk.
Maar ook andere zaken gaan steeds meer een rol spelen. Doet u bijvoorbeeld al aan predictive credit management om wanbetaling te voorspellen? Dit is deel één van een tweeluik over alles wat de moderne credit manager ‘van nu’ doet – of zou moeten doen.
Helder en consequent uitgevoerd beleid
Wanneer krijgt een klant een herinneringsbrief? Wanneer gaat de aanmaningsbrief de deur uit en wanneer stopt uw bedrijf met leveren? Het antwoord op al deze zaken mag niet afhangen van de situatie, maar moet opgenomen zijn in glashelder beleid. En met alleen een helder beleid op papier bent u er nog niet. De moderne credit manager springt ook op de bres om ervoor te zorgen dat iedereen weet waar hij aan toe is – en dat zijn beleid ook consequent wordt uitgevoerd. Wat doen we bij klanten met een medium risico? Of hoe gaan we om met loyale vaste klanten, waarbij het kredietrisico verandert? De geloofwaardigheid van de moderne credit manager wordt bepaald door de mate waarop hij zijn beleid werkelijk uitgevoerd krijgt.
Automatiseer zoveel mogelijk
Door zoveel mogelijk te automatiseren, draagt u bij aan de duurzaamheid van uw bedrijf. Papieren facturen vervangen door e-facturen scheelt immers flink wat bomen op jaarbasis. Maar u kunt verder gaan – en daarmee niet alleen het milieu een dienst bewijzen. Denk bijvoorbeeld aan het automatiseren van uw klantacceptatie. Waarschijnlijk heeft u hiervoor wel beleid opgesteld, maar medewerkers zullen dit altijd in een bepaalde mate interpreteren. Zo zal de een meer waarde hechten aan balansverhoudingen en de ander aan een kasstroomoverzicht. Daarnaast zal de een puur kijken naar de huidige cijfers, terwijl de ander ook naar het verleden of de toekomst kijkt. Software heeft geen gevoel en analyseert de feiten zoals u wilt dat ze worden geanalyseerd. Bovendien kunt u er eenvoudig managementrapportages mee uitdraaien, zonder dat u daarvoor de medewerking van uw team nodig heeft. Graydon kan u overigens helpen met gegevens voor een passend klantacceptatiebeleid. Deze informatie helpt u niet alleen bij het automatiseren van klantacceptatie, maar ook bij het doen van voorspellingen over betalingsgedrag van klanten. Meer informatie over het automatiseren van uw debiteurenbeheer leest u hier.
Middelen op basis van goede (predictive) data
Debiteuren vormen misschien wel de grootste post op uw balans. Het is dus van cruciaal belang uw vorderingen zo snel mogelijk te incasseren en ze om te zetten in werkkapitaal. Bovendien wordt finance steeds vaker gevraagd manieren te vinden waardoor het bedrijf meer met minder kan doen. Goed inzicht in data en de toepassing van ‘predictive analytics’ op de klantportefeuille helpen u hierbij. U ontdekt hiermee namelijk met welk deel van uw klantportefeuille u het grootste betalingsrisico loopt. De welbekende 20/80-regel gaat ook nu op, want de kans is groot dat u met 20% van uw klantportefeuille 80% van het risico loopt. Als u dat weet, kunt u uw goed getrainde medewerkers op de relatief kleine groep slechte betalers zetten. Betere betalers kunnen mee in het geautomatiseerde herinnerings- en aanmaningssysteem. Zo benut u al uw tools en middelen optimaal om besparingen te realiseren en zo efficiënt en effectief mogelijk te werken.
Segmenteer de debiteurenportefeuille
Het is vaker in blogs genoemd, maar een keer extra kan geen kwaad: zorg voor segmentatie van uw debiteurenportefeuille. Dit haakt aan op het voorgaande punt. Als u weet welke klanten goed, minder goed en slecht betalen, kunt u uw beleid erop aanpassen en uw middelen efficiënt inzetten. Bovendien maakt u goed betalende klanten niet kwaad met onnodige aanmaningen als ze eens een factuur vergeten. Door data aan te vullen met externe bronnen en deze vervolgens te analyseren, kunt u ook ontdekken in welk segment nieuwe klanten behoren. Met ‘predictive’ data en analyses krijgt elke klant zo een passende aanpak op basis van het betalingsgedrag dat hij vertoont of naar verwachting gaat vertonen. Meer weten over hoe u klantsegmentatie (wat wij ook wel Customer Scoring noemen) kunt toepassen voor uw bedrijf? Download dan hier de ePaper Customer Scoring.
Kijk breder dan alleen naar het kredietrisico
Risico heeft niet alleen te maken met of de klant een wanbetaler is of niet. Er zijn veel meer factoren van invloed. Bedrijven kunnen bijvoorbeeld op een fraudelijst staan of negatief in het nieuws komen. Wilt u dan dat uw bedrijf hiermee wordt geassocieerd? De moderne credit manager kijkt dus verder dan alleen naar de cijfers van klanten. Hij zorgt ervoor dat ook al dan niet geautomatiseerde ‘risk & compliance’ checks onderdeel zijn van het klantacceptatiebeleid. Doe bijvoorbeeld eens gratis een UBO-check en bekijk hoe u deze checks kunt automatiseren in uw credit checks.
Train financiële medewerkers
Hoewel uitbesteden van debiteurenbeheer een trend is en veel voordelen biedt heeft het als nadeel dat kennis in uw organisatie verloren gaat. Dit kunt u tegengaan door uw medewerkers continu te blijven opleiden, bijvoorbeeld over de rol van data binnen financieel management. Dit kan relatief goedkoop. Bekijk bijvoorbeeld de e-learnings van Graydon eens – en vraag een gratis trial aan.
Meer over modern credit management
In deel twee van dit tweeluik leest u meer over de taken die de credit manager van nu op zich neemt. Daarnaast deden Graydon en Credit Expo onderzoek naar de rol die data spelen in effectief credit management. Download hier gratis de uitkomsten van dit onderzoek!
Bron: Graydon Blog
Webinar: ‘Hoe groeit u van credit management naar opportunity management?’
Welke rol speelt data momenteel in credit management? En hoe gaat data de rol van de credit manager in de toekomst veranderen? Tijdens het webinar ‘Hoe groeit u van credit management naar opportunity management?’ op donderdag 10 december vertellen credit managementexperts Eric Van den Broele en Frans van den Heuvel u er alles over. Registreer u nu.