Digitieners, Nederlandse jongeren tussen de 14 en 20 jaar, lopen voorop als het gaat om online shoppen. 84 procent van hen winkelt online, zo blijkt uit het Ecommerce rapport dat in samenwerking met SAP is opgesteld. Daarnaast zitten ze vaker op sociale platformen dan andere generaties. Bijna alle digitieners (93%) gebruiken internet op hun mobiel.
Deze generatie is koploper als het gaat om online gedrag. Maar ook millennials maken graag gebruik van internet op hun smartphone: 90 procent van deze generatie doet aan mobiel internetten. Slechts de helft (53%) gebruikt het internet op zijn of haar smartphone om online te shoppen. Generatie X loopt hierin met 28 procent nog verder achter. Zij winkelen liever via een tablet dan via hun smartphone. De meeste Nederlanders winkelen nog altijd het liefst via hun PC of laptop (52%).
Stijging in social media advertising
Bij de gehele Nederlandse bevolking blijft het gebruik van social media groeien. Nu meer mensen op social media te vinden zijn, neemt het gebruik van social media advertising ook toe. Na ‘search advertising’ bracht deze vorm van adverteren het meeste geld op. Maar wie spenderen dan het meest via social media? Dat zijn Nederlanders tussen de 35 en 44 jaar. Zij zijn bereid om gemiddeld maximaal 78 euro uit te geven op social media, terwijl 25 tot 34-jarigen niet meer dan 55 euro willen betalen. Daartegenover staat wel dat jongeren tussen de 16 en 24 jaar het meest bereid zijn om producten via social media te kopen.
“Ieder jaar zien we dat het aantal mensen dat online shopt toeneemt. De nieuwe generaties zijn opgegroeid met het internet en oudere generaties zijn ook steeds meer bereid om in internetvaardigheden te investeren,” stelt Mark de Bruijn, VP & Head of Marketing EMEA & MEE bij SAP Customer Experience. “Het is altijd belangrijk om naar de wens van de klant te luisteren, dus als zij via social media aankopen willen doen, moeten bedrijven hierop inspelen. Maar vergeet niet dat het vooral van belang is om op alle kanalen een positieve en consistente ervaring bieden.”
Het ecommerce rapport is een verzameling van onderzoeken uit 2016, 2017 en 2018 van verschillende bronnen. Deze onderzoeken zijn gebundeld om een volledig beeld te geven van de status van ecommerce in Nederland.
Bron: www.persberichten.com