Wie anno 2019 voor het eerst kennismaakt met het vakgebied creditmanagement, krijgt digitalisering met de paplepel ingegoten. Creditmanagement heeft als vakgebied, zowel inhoudelijk als technisch, een lange weg afgelegd. In deze serie van exclusieve interviews hebben we diverse door de wol geverfde (internationale) creditmanagers gevraagd naar hun ervaringen in creditmanagement, de rol van automatisering, digitalisering en hun visie op de toekomst. Hoe hebben zij de veranderingen in het vakgebied ervaren? Is digitale transformatie de ultieme laatste stap in creditmanagement? Welke aspecten zullen voor creditmanagement in zakelijke markten bepalend zijn voor de verdere ontwikkeling van het vakgebied?
Vandaag is aan het woord: Peter van Hanegem
- Functie: Credit Manager EMEA / Managing Director NL
- Organisatie: Belkin International
- Omzet (2018): 200 miljoen (US$)
- Aantal jaren werkzaam in creditmanagement: 16
Wat is het grootste verschil tussen het creditmanagement van nu en dat van 15 jaar geleden?
Een van de grootste verschillen is de manier waarop we informatie aangeboden krijgen. Voorheen ging de creditmanager actief op zoek naar informatie over een klant om bijvoorbeeld een kredietbeoordeling te doen. Momenteel kan nieuwe informatie over jouw specifieke klantenkring vanuit de aanbieders actief ‘gepushed’ worden of zelfs geïnjecteerd worden in jouw eigen IT systeem, waardoor automatische beoordelingen en alerts over mogelijke betaalproblemen mogelijk zijn.
De aandacht is verschoven van het vinden en wegen van betrouwbare en actuele informatie naar het analyseren van aangeleverde informatie. Het vinden van de juiste aanbieders is een aparte periodieke exercitie geworden, die wel veel aandacht nodig heeft en regelmatig gecheckt moet worden. Daarnaast zijn er ook traditionele partijen zoals kredietverzekeraars de markt op gegaan met kredietscoringsystemen waardoor het aanbod breder en veelal actueler is geworden.
Welke impact heeft automatisering en digitalisering gehad op jouw manier van werken als creditmanager?
De manier waarop je je tijd besteedt heeft de grootste impact gehad op mijn werkzaamheden. Financiële informatie wordt vaak aangeleverd in hapklare brokken, inclusief een aantal ‘key indicators’ en voorzien van diverse ratings en voorspellingen over toekomstig betaalgedrag. Deze informatie is vaak voldoende om een snelle beoordeling te doen, al dan niet in combinatie met eigen informatie over betaalervaringen. Het ouderwetse rekenwerk is grotendeels al gedaan. Dat heeft mij veel tijd opgeleverd die ik heb kunnen besteden aan verbeteren van met name het collectionsproces en alle andere processen die daarmee samenhangen. Daarnaast is het door automatisering en digitalisering eenvoudiger geworden om processen zoals cash application, customer data management en invoicing uit te besteden aan gespecialiseerde partijen, wat – mits goed uitgevoerd – veel tijd en geld kan besparen.
Welke nieuwe technologie heeft in de afgelopen 15 jaar de allergrootste impact gehad op het werk van de creditmanager?
Er zijn vele technologische ontwikkelingen geweest in ERP systemen, elektronisch factureren en collection systemen, maar uiteindelijk denk ik toch dat de ontwikkeling van de mobiele telefoon naar smartphone voor de grootste verandering in de dagelijkse activiteiten heeft gezorgd. Op dit moment heb ik op elk gewenst moment, waar ik mij ook bevind, toegang tot mijn ERP systeem, mijn zakelijk bank, interne rapportages, collega’s en alle klanten. Dat allemaal in mijn broekzak. Via teleconferencing zijn snel meetings met klanten en/of collega’s te realiseren zonder de noodzaak op locatie te zijn. Daardoor is het managen van een internationaal klantenbestand een stuk efficiënter geworden. De noodzaak om te reizen is hierdoor in mijn bedrijf drastisch afgenomen, wat zowel onze budgetmanager als onze environmental afdeling tot tevredenheid stemt.
Hoe ziet de creditmanagementafdeling er anno 2025 uit en over welke vaardigheden dient de creditmanager dan te beschikken?
Als ik deze vraag beperk tot de rol van de credit manager in 2025 zie ik een aantal zaken gebeuren. Allereerst gaat verdere professionalisering van het vak ervoor zorgen dat de creditmanager steeds belangrijker wordt binnen een organisatie. De combinatie van communicatieve vaardigheden, commercieel- en financieel inzicht en het besef dat deze man/vrouw een grote invloed heeft op de cashflow gaat ervoor zorgen dat de invloed van de creditmanager binnen moderne bedrijven gaat toenemen. In de US en UK (en wellicht hier ook al) wordt er aan de weg getimmerd met Master opleidingen in Credit Management waardoor director/executive level functies ook voor credit managers bereikbaar gaan worden. Een goed opgeleide en ervaren credit manager is dusdanig breed georienteerd dat het een kwestie van tijd is voordat CEO’s, HR en headhunters gaan ontdekken dat in deze beroepsgroep veel verborgen parels schuilen die ook elders of bovenin de organisatie zeer waardevol kunnen zijn. Dit heeft hopelijk tot gevolg dat toekomstig talent meer doorgroeimogelijkheden gaan krijgen binnen waardoor het vak meer aantrekkingskracht gaat krijgen op jong talent!
Wat betekent de Credit Expo voor het vak?
De Credit Expo is voor mij een evenement waar alle spelers in onze bedrijfstak samen komen. Het is een jaarlijkse ontmoetingsplek om zakelijke contacten weer eens ‘live’ te ontmoeten en bij te praten met (oud)-collega’s. Het is ook een plek waar ik altijd weer inspiratie opdoe, hetzij bij een van de presentaties of door een gesprek met een collega. Kortom gewoon een must voor de (toekomstige) credit manager die zijn vak serieus neemt!
Bron: Creditexpo.nl
Credit Expo is bestemd voor eindverantwoordelijken, beleidsbepalers en eindgebruikers van producten en diensten op het gebied van creditmanagement. Als u tot de doelgroep behoort heeft u gratis toegang tot Credit Expo. Zet donderdag 7 november alvast in uw agenda en registreer u vandaag nog via: www.creditexpo.nl/event/registreren