Wie anno 2019 voor het eerst kennismaakt met het vakgebied creditmanagement, krijgt digitalisering met de paplepel ingegoten. Creditmanagement heeft als vakgebied, zowel inhoudelijk als technisch, een lange weg afgelegd. In deze serie van exclusieve interviews hebben we vijf door de wol geverfde (internationale) creditmanagers gevraagd naar hun ervaringen in creditmanagement, de rol van automatisering, digitalisering en hun visie op de toekomst. Hoe hebben zij de veranderingen in het vakgebied ervaren? Is digitale transformatie de ultieme laatste stap in creditmanagement? Welke aspecten zullen voor creditmanagement in zakelijke markten bepalend zijn voor de verdere ontwikkeling van het vakgebied?

Vandaag is aan het woord: Anil Ramlal

  • Functie: Global Credit & Collections Manager
  • Organisatie: International Flavors & Fragrances Inc.
  • Omzet: 9 miljard US dollar
  • Aantal jaren werkzaam in creditmanagement: 22

Wat is het grootste verschil tussen het creditmanagement van nu en dat van 15 jaar geleden?

Ik kan me het creditmanagement van 15 jaar geleden nog herinneren als de dag van gisteren. Het bedrijf waar ik toen voor werkzaam was had net SAP geïmplementeerd. Van het gebruik van verschillende systemen naar 1 systeem met alle businessdata was een enorme verademing. De technologie stond echter nog in de kinderschoenen. Projecten om een proces te digitaliseren of zoveel mogelijk te automatiseren brachten vaak hoge kosten en lange wachttijden met zich mee. Tegenwoordig is een automatiseringsproject vrij kort en minder kostbaar.

De creditmanagementfunctie is tegenwoordig een volwaardige business partner binnen de organisatie. Creditmanagement is vaak van kritisch belang om verbeteringen in het order to cash proces door te voeren en een belangrijk onderdeel van business development opportunities.

Welke impact heeft automatisering en digitalisering gehad op jouw manier van werken als creditmanager?

De functie van creditmanager is veranderd van een puur kredietrisico (ver)mijdende functie naar een functie die groei stimuleert. Als creditmanager word ik betrokken bij projecten om nieuwe sales binnen te halen of business te behouden. Onze datamodellen en financiële scoringsmodellen helpen de commerciële collega’s een goed voorstel neer te leggen voor onze klanten. We denken mee met hoe we sales kunnen genereren, zonder het (financieel) risico uit het oog te verliezen. Automatisering en digitalisering spelen een grote rol. Data-analyse helpt om trends te analyseren en te visualiseren, maar heeft ook een voorspellend karakter. (Semi-)geautomatiseerde rapportages en updates helpen de sales collega’s een oogje in zeil te houden met de collectie van uitstaande facturen.

Welke nieuwe technologie heeft in de afgelopen 15 jaar de allergrootste impact gehad op het werk van de creditmanager?

Ik denk dat de combinatie van ERP systeem met de juiste business analyse tools en automatisering de functie van creditmanager volwassen heeft gemaakt en verder zal ontwikkelen. Speciale credit en collection systemen zorgen voor een proactieve benadering van risico en uitstaande vorderingen. Technologisch gezien, kunnen we moeiteloos de juiste prioriteit geven op basis van de cashflow behoefte. Vanuit management oogpunt is er steeds meer vraag naar dashboards om op elk gewenst moment de status te zien. RPA en blockchain zijn enkele voorbeelden van technologieën die meer zullen bijdragen aan de manier waarop creditmanagement voor de komende jaren wordt vormgegeven.

Hoe ziet de creditmanagementafdeling er anno 2025 uit en over welke vaardigheden dient de creditmanager dan te beschikken?

Ik verwacht dat de toekomstige werkzaamheden van een creditmanager meer value added tasks zullen zijn. De puur operationele taken en beslissingen zullen veelal geautomatiseerd zijn, gebaseerd op data en scoringsmodellen. 80% loopt moeiteloos door in het proces, de 20% uitzonderingen zijn de zaken waar de creditmanager zich op zal richten. De creditmanager zal een allround order to cash specialist moeten zijn. Een businesspartner voor alle functies binnen de organisatie, commercieel betrokken en ontwikkeld om zowel risico te managen, maar ook de groeidoelstellingen van de organisatie te ondersteunen.

Wat betekent de Credit Expo voor het vak?

Credit Expo is een mooi en belangrijk platform voor credit professionals van alle niveaus. Naast het zien van de huidige en toekomstige ontwikkelingen, is het ook een evenement om in ontspannen sfeer van elkaar te leren en ervaringen te delen. Een belangrijke dag voor het vakgebied, met goede en afwisselende producten en diensten. Op zo’n dag zie je hoe divers ons vakgebied is en hoe belangrijk de rol is die wij vervullen binnen de organisatie. Een onmisbaar evenement en een must voor de credit professional!

Volgende week aan het woord: Michael van der Steen MBA, Vice President Global Order to Cash, Adidas

Bron: Creditexpo.nl

 

 

 

 

 

 

 

 

Credit Expo is bestemd voor eindverantwoordelijken, beleidsbepalers en eindgebruikers van producten en diensten op het gebied van creditmanagement. Als u tot de doelgroep behoort heeft u gratis toegang tot Credit Expo. Zet donderdag 7 november alvast in uw agenda en registreer u vandaag nog via: www.creditexpo.nl/event/registreren