Europese boekdrukkers die zich voorbereiden op het aanpassen van hun infrastructuur naar een meer geautomatiseerde, digitale productie, zullen het goed doen op het moment dat de onvermijdelijke omschakeling naar een rendabelere boekenproductie werkelijkheid wordt.

Dit is één van de belangrijkste bevindingen van het onderzoek dat I.T. Strategies in opdracht van Ricoh heeft uitgevoerd naar de toekomst van de Europese boekenindustrie.

Voor dit onderzoek zijn Europese uitgevers gevraagd of gedrukte boeken nog levensvatbaar zijn en wat hun waarde en plaats is in een snel veranderende communicatiemaatschappij, die te kampen heeft met vertragende Europese regelgeving. Uit het onderzoek blijkt ook dat de druk op Europese uitgeverijen om over te schakelen naar digitale productie nog niet heel groot is. Voordat digitale productie een noodzaak wordt om te overleven, moet eerst meer vraag komen naar kortere levertijden en de prijsregulering minder stringent worden. Wel blijkt dat in Noord-Amerika offsetdruk al steeds vaker vervangen wordt door digitale technologie.

Bovenstaande resultaten, en de gevolgen van door technologie veroorzaakte veranderingen voor de Europese boekenindustrie, worden door Ricoh Europe gepresenteerd tijdens de London Book Fair 2014. Tijdens de beurs, die van 8 tot 10 april 2014 wordt gehouden in het Londense Earls Court, zal Ricoh ingaan op de uitdagingen en kansen van nieuwe technologie en op de innovaties die de boekenindustrie te wachten staan. Deskundigen van het bedrijf geven daarbij ook hun visie op het verleden, heden en de toekomst van de Europese boekenindustrie, aangevuld met nieuwe onderzoeksresultaten.

Huib Kolen, Manager Business Development & HV Specialisten Ricoh Nederland: “Een volledige aanpassing aan het digitale tijdperk is een enorme uitdaging voor alle bedrijven, en in het bijzonder voor uitgevers en boekdrukkers. Alle bedrijfstakken hebben hier echter mee te maken: uit een nieuw onderzoek van de Economist Intelligence Unit, gesponsord door Ricoh, blijkt dat 71 procent van de Europese business leaders zegt dat hun branche de afgelopen drie jaar te maken had met middel- tot zeer grote door technologie veroorzaakte veranderingen. Uitgevers en boekdrukkers worden bovendien geconfronteerd met unieke uitdagingen die veroorzaakt worden door nieuwe leesgewoonten, eBooks en digitale publicatiemodellen.”

Kolen zegt verder: “Het onderzoek van I.T. Strategies brengt een aantal interessante uitdagingen en kansen voor de Europese boekenindustrie naar voren. Het onderzoek bevestigt onze eigen ervaring, namelijk dat dit het juiste moment is voor Europese boekdrukkers om een digitale toekomst te plannen en voordeel te behalen met toekomstige technologiegedreven veranderingen. Uitgevers kennen een lange geschiedenis van aanpassing aan de wensen van de klant en marktveranderingen en staan van oudsher open voor innovatie. Dit geldt ook nu, en we verheugen ons er daarom op om bij te dragen aan de discussies op de London Book Fair en te bezien waar we verder kunnen samenwerken met uitgevers.”

Bron: AllePersberichten.nl