In deze tijden van corona ligt vrijwel alles stil. Toch is het belangrijk dat de rekeningen van bouwbedrijven worden doorbetaald, anders kunnen ze na de crisis niet door met investeren. Hieronder de beste tips voor bouwer en opdrachtgever om ervoor te zorgen dat betalingen niet stilvallen.
Ook vóór de coronacrisis was het een probleem dat veel bouwbedrijven bekend in de oren zal klinken: facturen laten weken en soms maanden op zich wachten. Investeringen binnen de bouwbedrijven raken daardoor op achterstand. Om te voorkomen dat opstarten na de crisis te lang duurt, is het belangrijk dat betalingen juist nu niet stilvallen. Adviseur werkkapitaal Eva Borstlap van adviesbureau Cash Discovery geeft advies.
Opdrachtgevers: laat schijncontrole los
In de bouw zijn de marges laag. Dat heeft onder andere te maken met het risicoprofiel; er zijn vaak hoge faalkosten. Brutomarges blijven daarom steken tussen de 2 en 4%. Het feit dat opdrachtgevers pas laat betalen, draagt bij aan krapte in de kas. Volgens Borstlap valt er aan die betaaltermijn wat te doen: “De betaaltermijn is op papier vaak dertig dagen, maar die gaat pas in zodra is vastgesteld dat het project naar tevredenheid is uitgevoerd. Die controle duurt soms maanden.” Volgens Borstlap moeten zeker publieke opdrachtgevers hun gedrag veranderen. “Het is een vorm van schijncontrole en die moeten we loslaten. Laten we iets meer vertrouwen op de afspraken die we met elkaar maken.”
Bouwbedrijven: speel een proactieve rol
Ook bouwbedrijven kunnen een rol spelen bij het inkorten van de betalingstermijn. Borstlap: “Te vaak zie je dat bedrijven een week of langer wachten met het indienen van hun dossiers voor de aanbestedingen. Dat is weggegooide tijd, aangezien je die allang op basis van je eigen aannames klaar kan maken.” Bouwbedrijven kunnen in overleg met hun opdrachtgever om eerder controles uit te voeren. “Een mogelijkheid is om bijvoorbeeld de planning als leidend te nemen bij betalingen. Dan houden bouwer en opdrachtgever de theoretische voortgang aan en kijk je om de zoveel tijd hoe het gaat”, zegt Borstlap. “Wellicht dat het loont om met je opdrachtgever mee te denken over welke opdrachten naar voren kunnen worden geschoven.”
Grote bedrijven: denk na over je cashflow
Veel bouwbedrijven, maar vooral grote bouwbedrijven, kunnen volgens Borstlap geld besparen door te bezuinigen. “IT-kosten, verborgen licenties en doorlopende abonnementen zijn kosten die zeker bij grote bouwers makkelijk weg te snijden zijn.” Daarnaast is het handig om je situatie structureel in kaart te brengen: “Kijk naar welke projecten je hebt, wat je kosten zijn, wanneer je betaald gaat worden en ga dan rekenen. De ervaring leert dat veel bedrijven verrast worden door de resultaten.” Het Friese bouwbedrijf Dijkstra Draisma is een goed voorbeeld van een bedrijf dat hier vooruitstrevend in is. Borstlap: “Dijkstra keert weinig dividend uit, maakt een aparte begroting voor ieder project en hanteert een boekhoudsysteem dat automatisch herinneringen stuurt.” Toch waarschuwt Borstlap voor een gevoel van valse controle. “Het belangrijkste is ook voor grote bedrijven dat betaaltermijnen korter worden.”
Meer weten?
Luister dan naar de uitzending van BNR Bouwmeesters van 31 maart terug over ‘Coronacrisis: hoe de bouw nu cash kan vrijspelen’ of bekijk het overzicht van alle uitzendingen. Voor meer informatie over wat je kan doen als bouwbedrijf in de coronacrisis kan je de website bezoeken van Bouwend Nederland.
Bron: Bouwend Nederland