De detailhandel heeft in januari 5 procent meer omgezet dan in januari 2016, meldt het CBS. De verkopen (volume) waren 3,2 procent hoger. Zowel de foodsector als de non-foodsector realiseerde een hogere omzet. Daarnaast is online ruim 17 procent meer omgezet. Het CBS publiceert elke maand over de omzet van de detailhandel.
De omzetcijfers zijn gecorrigeerd voor veranderingen in de samenstelling van de koopdagen. Op sommige dagen van de week wordt meer verkocht dan op andere dagen. Zonder correctie was de omzet ruim 3 procent hoger dan in januari 2016
Non-foodsector zet 5 procent meer om
De omzet van de winkels in non-food lag in januari 5 procent hoger dan een jaar eerder. De verkopen van de non-foodsector waren 3,9 procent hoger.
De omzet van kledingwinkels, doe-het-zelfzaken, winkels in keukens en vloeren en winkels in meubels en huishoudartikelen groeide. Ook de drogisterijen en parfumerieën en de winkels in recreatie-artikelen hebben meer omgezet dan een jaar eerder. In december boekten deze winkels nog een omzetverlies. Verder groeide voor het eerst sinds juli 2015 de omzet van fysieke winkels in consumentenelektronica. In vergelijking met een jaar eerder was de groei in januari bijna 1 procent.
De winkels in schoenen en lederwaren hebben minder omgezet dan een jaar eerder. Ook in de twee voorgaande maanden kampten deze winkels met een omzetkrimp.
Kledingwinkels al vier maanden omzetstijging
Kledingwinkels hebben vanaf oktober 2016 elke maand een omzetstijging gerealiseerd. In oktober 2016 bedroeg de groei bijna 16 procent, in november ruim 9 procent en in december bijna 5 procent. De omzetgroei in januari 2017 was bijna 8 procent. Dat is de hoogste omzetgroei in januari sinds 2006.
Ook meer omzet winkels in voedingsmiddelen
De winkels in voedings- en genotmiddelen realiseerden in januari een omzetstijging van 2,5 procent. De verkopen waren 1 procent hoger. De omzet van de supermarkten groeide met 2,6 procent, die van de speciaalzaken met 1,7 procent.
Sterke toename online omzet
De online omzet lag in januari 17,2 procent hoger dan in dezelfde maand een jaar eerder. Webwinkels zetten 14,4 procent meer om. Webwinkels hebben als hoofdactiviteit verkoop via internet. De online omzet van winkels waarvan de verkoop via het internet een nevenactiviteit is (multi-channelers) groeide met 20,8 procent.
Bron: CBS