De detailhandel heeft in juni 4,3 procent meer omgezet dan in juni 2016, meldt het CBS. De verkopen (volume) waren 3,7 procent hoger. De omzet van zowel de food- als de non-foodsector groeide. Daarnaast is online 19,5 procent meer omgezet.
De omzetcijfers zijn gecorrigeerd voor veranderingen in de samenstelling van de koopdagen. Op sommige dagen van de week wordt meer verkocht dan op andere dagen. Zonder correctie was de omzet van de detailhandel bijna 5 procent hoger dan in juni 2016.
Omzet non-food ruim 3 procent hoger
De omzet van winkels in de non-foodsector groeide in juni met ruim 3 procent. De verkopen (de voor prijsveranderingen gecorrigeerde omzet) waren bijna 4 procent hoger dan een jaar eerder. Dit is de zesde maand op rij waarin zowel de omzet als het volume van de non-foodsector groeide.
De omzet van winkels in doe-het-zelfartikelen, keukens en vloeren was ruim 9 procent hoger dan in juni 2016. Winkels in vrijetijdsartikelen zetten 3,6 procent meer om. Ook groeide de omzet van winkels in persoonlijke verzorging, winkels in kleding en winkels in schoenen en lederwaren. Winkels in consumentenelektronica zetten daarentegen ruim 4 procent minder om dan een jaar eerder. Sinds februari van dit jaar is de omzet van de elektronicawinkels onafgebroken lager dan een jaar eerder.
Winkels in voedingsmiddelen zetten 4,6 procent meer om
Winkels in voedings- en genotmiddelen behaalden in juni een omzetstijging van 4,6 procent. De verkopen namen ruim 2 procent toe. De omzet van de supermarkten groeide met 5 procent. Verder was de omzet van speciaalzaken ruim 2 procent hoger in vergelijking met een jaar eerder.
Online omzet bijna 20 procent hoger
De online omzet was in juni 19,5 procent hoger dan in dezelfde maand een jaar eerder. De pure webwinkels, winkels met als hoofdactiviteit verkoop via internet, zetten bijna 16 procent meer om. De online omzet van winkels waarvan de verkoop via het internet een nevenactiviteit is (multi-channelers) groeide met ruim 24 procent.
Bron: CBS