De omzet van de detailhandel was in het vierde kwartaal van 2019 3,9 procent hoger dan een jaar eerder. Het volume was 2,8 procent groter. De foodsector zette 1,3 procent meer om en de non-foodsector 3,6 procent. De woongerelateerde branches waren niet alleen in het vierde kwartaal, maar in het hele jaar 2019 de toonaangevende non-food branches. Dit meldt het CBS op basis van nieuwe kwartaalcijfers.
Vanaf 2014 was de omzet van de detailhandel elk kwartaal hoger dan in hetzelfde kwartaal een jaar eerder. In heel 2019 zette de detailhandel 3,4 procent meer om dan in 2018.
Omzet foodsector vooral gedrukt door speciaalzaken
In de foodsector was de omzet in het vierde kwartaal van 2019 1,3 procent hoger. In volume was er nauwelijks verschil met hetzelfde kwartaal een jaar eerder. De omzet van foodspeciaalzaken zoals slagerijen, groentezaken, kaaswinkels en slijterijen bleef nagenoeg gelijk. Het volume kromp wel met 1,7 procent. Supermarkten daarentegen zagen én de omzet (1,6 procent) én het volume (0,2 procent) groeien in het vierde kwartaal.
Sterke omzetgroei woongerelateerde branches
In de non-foodsector werd in het vierde kwartaal van 2019 3,6 procent meer omgezet dan in dezelfde periode in 2018. Dit is de op één na sterkste toename sinds het derde kwartaal van 2007. Alleen in het derde kwartaal van 2017 was het percentage hoger (5,1). De toonaangevende branches in 2019 zijn de meubelwinkels en de winkels in doe-het-zelfartikelen, keukens en vloeren. In het vierde kwartaal zetten deze branches ruim 6 procent meer om. Ook de drogisterijen (4,0 procent), de winkels in consumentenelektronica en witgoed (2,1 procent) en de kledingwinkels (1,5 procent) hadden een hogere omzet in het vierde kwartaal. Winkels in schoenen en lederwaren (-1,1 procent) en winkels in recreatieartikelen (-4,5 procent) zetten minder om.
Internetverkopen nemen minder sterk toe
De internetomzet was in het vierde kwartaal 14,7 procent hoger. Dat is de laagste groei sinds het derde kwartaal van 2014 (8,8 procent). Bij de internetomzet kan onderscheid worden gemaakt tussen pure internetverkopers en de multichannelers. Voor deze laatste bedrijven is de verkoop via internet een nevenactiviteit, naast de verkoop in fysieke winkels. De internetomzet van de multichannelers was in het vierde kwartaal 17,0 procent hoger dan een jaar eerder. Bij de pure internetverkopers (postorderbedrijven en webwinkels) was de omzet 13,2 procent hoger.
Ondernemersvertrouwen detailhandel lager
Het vertrouwen van detailhandelaren was aan het begin van het eerste kwartaal van 2020 lager dan aan het begin van het vierde kwartaal 2019. De vertrouwensindicator daalde in deze periode van 12,9 naar 5,7. Deze daling komt door de lagere omzetverwachtingen.
Het percentage detailhandelsbedrijven dat last heeft van een tekort aan personeel nam af van 16,4 procent begin vierde kwartaal 2019 tot 14,9 procent aan het begin van het eerste kwartaal van 2020.
Het aantal faillissementen in de detailhandel nam iets af. Er gingen in het vierde kwartaal van 2019 89 detailhandelsbedrijven failliet, 10 minder dan in het derde kwartaal.
Bron: CBS