In december heeft de detailhandel 2,7 procent meer omgezet dan een jaar eerder, meldt het CBS. De verkopen (volume) waren 1,1 procent hoger. Zowel de foodsector als de non-foodsector realiseerde een hogere omzet. Daarnaast is online ruim 12 procent meer omgezet. Over heel 2016 was de omzetgroei van de detailhandel 1,9 procent. Dat is de hoogste omzetgroei in 8 jaar.
De omzetcijfers zijn gecorrigeerd voor veranderingen in de samenstelling van de koopdagen. Op sommige dagen van de week wordt meer verkocht dan op andere dagen. Zonder correctie was de omzet bijna 4 procent hoger dan in december 2015.
Kleine omzetstijging non-foodsector
De omzet van de winkels in non-food groeide in december met 0,5 procent. De prijzen waren hoger dan een jaar eerder, maar de verkopen 0,4 procent lager. Net als in oktober en november groeide de omzet van kledingwinkels, doe-het-zelfzaken, winkels in keukens en vloeren en winkels in meubels en huishoudartikelen.
De winkels in schoenen en lederwaren hebben echter ruim 8 procent minder omgezet, de winkels in recreatie-artikelen ruim 6 procent minder. De omzet van de fysieke winkels in consumentenelektronica kromp ook in december, met bijna 3 procent. Na twee maanden met een omzetgroei van ruim 7 procent hebben drogisterijen en parfumerieën in december ruim 1 procent minder omgezet.
Meer omzet winkels in voedingsmiddelen
De winkels in voedings- en genotmiddelen realiseerden in december een omzetstijging van 2,4 procent. De verkopen waren 0,6 procent hoger. De omzet van de supermarkten groeide met 2,7 procent, die van de speciaalzaken met 1 procent.
Online omzet groeit fors
De online omzet lag in december 12,1 procent hoger dan in dezelfde maand een jaar eerder. Webwinkels zetten 11,6 procent meer om. Webwinkels hebben als hoofdactiviteit verkoop via internet. De online omzet van winkels waarvan de verkoop via het internet een nevenactiviteit is (multi-channelers) groeide met 12,8 procent.
Grootste omzetgroei detailhandel in 8 jaar
De detailhandel heeft in 2016 een omzetstijging van 1,9 procent behaald. Dat is de hoogste omzetgroei na 2008. In 2015 bedroeg de omzetgroei 1,4 procent. De verkopen groeiden in 2016 met 1,4 procent.
De omzet van de winkels in voedingsmiddelen was 1,9 procent hoger. De omzet van de winkels in non-food groeide met 0,9 procent iets minder sterk. Online werd bijna 19 procent meer omgezet dan in 2015.
De omzet van de detailhandel is in 2016 echter nog 4,3 procent lager dan in 2008. Voor de non-foodwinkels is het omzetverlies sinds de crisis nog bijna 16 procent. De omzet van winkels in voedings- en genotmiddelen is echter bijna 12 procent hoger dan voor de crisis.
Bron: CBS