In 2020 heeft de detailhandel 5,9 procent meer omgezet dan in 2019, meldt het CBS. Dat is de op een na hoogste groei in deze eeuw. Door de maatregelen tegen de verspreiding van corona zijn de verschillen binnen de detailhandel echter bijzonder groot. De foodsector zette 6,9 procent meer om, terwijl de omzet van de non-foodsector nagenoeg hetzelfde bleef. Daarnaast is in 2020 online 43,5 procent meer omgezet. Het jaar eindigde in mineur. In december leed de detailhandel een omzetverlies van 3,1 p
Krimp in december
Op 14 december 2020 kondigde het kabinet een strenge lockdown aan om besmettingen van het coronavirus tegen te gaan. Veel non-foodwinkels moesten hun deuren sluiten. Hierdoor heeft de detailhandel in december 3,1 procent minder omgezet dan in december 2019. De omzet van de non-foodsector kromp met 22,6 procent, terwijl de omzet van de foodwinkels met 9,3 procent groeide. Daarnaast is in december online 58,3 procent meer omgezet.
De sluiting medio december kwam hard aan voor veel non-foodwinkels. De omzet van de winkels in schoenen en lederwaren en de kledingwinkels kromp in december met respectievelijk 46,7 en 45,3 procent. Ook winkels in recreatie-artikelen, winkels in consumentenelektronica en witgoed en winkels in meubels en woninginrichting hadden te maken met een aanzienlijk omzetverlies. De omzet van winkels in doe-het-zelfartikelen, keukens en vloeren bleef nagenoeg gelijk in vergelijking met een jaar eerder, terwijl de drogisterijen een omzetgroei van 4,6 procent behaalden.
Op een na hoogste omzetgroei van deze eeuw
De detailhandel realiseerde in 2020 een omzetstijging van 5,9 procent. Alleen in 2001 was de omzetstijging groter, ruim 6 procent. De foodsector behaalde met 6,9 procent de hoogste omzetgroei van deze eeuw, terwijl de non-food sector nagenoeg hetzelfde heeft omgezet als in 2019 (-0,1 procent). Online is 43,5 procent meer omgezet in 2020. Dat is de hoogste groei sinds het begin van de publicatie van de onlineverkopen in 2014.
Grote contrasten binnen de non-food
De contrasten binnen de non-foodsector zijn in 2020 groot. De winkels in doe-het-zelfartikelen, keukens en vloeren, de winkels in consumentenelektronica en witgoed, de winkels in meubels en woninginrichting en de winkels in recreatie-artikelen hebben recordomzetten geboekt. Daarentegen kampten de winkels in kleding en de winkels in schoenen en lederwaren met zware verliezen, onder meer door de winkelsluitingen in het voorjaar en december.
Recordgroei winkels in voedingsmiddelen
De winkels in voedings- en genotmiddelen hebben vorig jaar 6,9 procent meer omgezet dan in 2019. Supermarkten draaiden 7,1 procent meer omzet, de speciaalzaken 5,7 procent. De foodsector lijkt meer voordeel, dan nadeel van de coronacrisis gehad te hebben.
Online omzet ruim 43 procent hoger
In 2020 is online 43,5 procent meer omgezet dan in 2019, de hoogste groei sinds het begin van de statistiek onlineverkopen in 2014. Webwinkels realiseerden een groei van 35,8 procent. Webwinkels hebben als hoofdactiviteit verkoop via internet. De online omzet van winkels waarvan de verkoop via het internet een nevenactiviteit is (multi-channelers) groeide met 54,6 procent.
Bron: CBS