Een op de vier politieke partijen wil het stadscentrum autoluw maken of zelfs helemaal autovrij. Als dat zonder impactstudies op de plaatselijke economie en onderbouwde plannen voor bijvoorbeeld openbaar vervoer gebeurt, heeft dat desastreuze gevolgen voor de binnensteden. Daarvoor waarschuwt Detailhandel Nederland op basis van een analyse van de partijprogramma’s voor de aanstaande gemeenteraadsverkiezingen.
Duurzaamheid en schone steden zijn ook voor winkeliers belangrijke thema’s. Een eenzijdig beleid gericht op het weren van auto’s zal echter grote schade aanrichten in de plaatselijke economie. Guido van Woerkom, voorzitter Detailhandel Nederland: “Het schrappen van 10.000 parkeerplaatsen in het centrum van Amsterdam, 2.000 in Rotterdam of het sluiten van parkeergarages in Utrecht lijkt louter en alleen gericht tegen auto’s in plaats van dat het de binnenstad vooruithelpt.”
Niet alleen winkeliers zullen de dupe zijn van een dergelijk parkeerbeleid. Ook de consument die alleen met de auto naar de stad kan of wil komen– vanwege bijvoorbeeld slechte OV-voorzieningen of grote aankopen – zal zich niet meer welkom voelen. Hij heeft dan de keuze: of met de auto naar de binnenstad of online bestellen en producten thuis laten bezorgen. De vraag is of het autovrij maken van de binnenstad de oplossing is. Het is heel belangrijk om het winkelen op ‘traditionele’ manier zo toegankelijk en prettig mogelijk te maken. Van Woerkom: “Klanten willen aan het eind van een dag winkelen met een goed gevoel naar huis gaan. Het parkeerbeleid speelt hierbij een belangrijke rol. Een gastvrij en aantrekkelijk parkeerbeleid is geen overbodige luxe in een tijd waarin beleving een steeds belangrijker onderdeel uitmaakt van het winkelen.”
Top 5 voorbeelden
Er zijn ook veel goede aanknopingspunten in de verkiezingsprogramma’s. Detailhandel Nederland heeft de volgende lijst samengesteld:
1. Het bevriezen of verlagen van de parkeertarieven
VVD, CDA en de lokale partijen hebben een dergelijk standpunt in hun programma’s.
2. Parkeeropbrengsten zijn er niet om de gemeentekas te spekken
O.a. CDA Haarlem.
3. Meer parkeermogelijkheden op drukke koopdagen
O.a. D66 Maastricht.
4. Meer oplaadpunten voor elektrische auto’s
O.a. PvdA Den Bosch.
5. P+R met een gratis/goedkope OV-verbinding naar het centrum
O.a. SP Rotterdam en GroenLinks Maastricht.
Oproep
Detailhandel Nederland is er niet gerust op dat de binnensteden gastvrij blijven en roept de partijen dan ook op de goede punten die in de programma’s worden genoemd tijdens de collegevorming om te smeden tot een veelzijdig, samenhangend en ambitieus bereikbaarheidsbeleid voor de komende vier jaar.
Analyse verkiezingsprogramma’s GR2018
Detailhandel Nederland heeft de lokale verkiezingsprogramma’s langs de belangrijkste thema’s voor de detailhandel gelegd: naast parkeren en bereikbaarheid zijn dat leegstand, lokale lasten, aanpak winkelcriminaliteit en winkeltijden.
Bron: Detailhandel Nederland