Consumenten gebruiken hun telefoon gedurende de hele dag veelvuldig. Van de Nederlandse consumenten gebruikt 33% zijn of haar mobiele telefoon midden in de nacht. Vooral 18 tot 24-jarigen zijn ’s nachts mobiel actief; 54% van deze jongeren checkt dan hun mobiel. Dit concludeert Deloitte in haar jaarlijkse Global Mobile Consumer Survey.
Van de Nederlandse respondenten geeft 31% aan discussies te hebben gehad over het intensieve gebruik van hun smartphone, vooral met hun partner of ouders. Verder checkt meer dan 30% van de respondenten hun smartphone midden in de nacht. In de meeste gevallen (23%) om te kijken hoe laat het is, gevolgd door het checken van hun social mediaberichten (9%) en lezen van instant messaging (8%).
Vooral 18 tot 24-jarigen kijken op hun telefoon wanneer zij eigenlijk horen te slapen. Dit geldt voor 54% van de respondenten in deze jongere leeftijdscategorie. Ter vergelijking: van de 45 tot 54-jarigen checkt 24% hun telefoon gedurende de nacht.
Mobiel bankieren
Meer dan de helft van de Nederlandse respondenten checkt hun banksaldo en 43% maakt daadwerkelijk geld over via hun smartphone. Wanneer we mobiel bankieren vergelijken met het gebruik van deze apps in andere Europese landen, lopen de Nederlandse consumenten voorop. Alleen Zweedse consumenten bankieren intensiever op hun mobiele telefoon. Toch gebruikt 26% van de Nederlandse consumenten geen toegangsbeveiliging voor hun smartphone.
Connected device blijft niche consumentenmarkt
Het gebruik van Internet of Things-apparaten (IoT) onder consumenten blijft relatief laag, met uitzondering van entertainment als Smart TV’s en spelcomputers. Andere IoT-apparaten blijven in populariteit achter, zoals smart watches en fitness trackers. Ook de consumentenmarkt voor virtual reality blijft beperkt, ondanks de hoge verwachtingen. Ongeveer 5% van de respondenten geeft aan te bezitten over een virtual reality-apparaat.
Sms en bellen neemt af
Uit de survey blijkt verder dat de mobiele consument in 2016 voor het eerst minder vaak belt of sms’t. Minder dan 70% geeft aan de afgelopen zeven dagen telefoongesprekken te hebben gevoerd, ten opzichte van 80% een jaar eerder. Ook sms-berichten worden minder verstuurd: vorig jaar gaf 60% aan de afgelopen zeven dagen een sms-bericht te hebben verstuurd en dit jaar ligt dit aantal op 40%.
Lees hier meer over de Global Mobile Consumer Survey.
Bron: Deloitte