
In 2024 gingen er verschillende bekende merken failliet: de Blokker, de Nederlandse tak van Dunkin’ Donuts en e-bikefabrikant Stella. Maar niet alleen grote namen moesten hun deuren sluiten, ook genoeg kleine ondernemers voelden zich genoodzaakt om te stoppen. In 2024 gingen uiteindelijk dertig procent meer bedrijven failliet dan in 2023. Uit ons onderzoek blijkt dan ook dat een derde van de ondernemers (32%) in 2024 te maken heeft gehad met het faillissement van een vaste klant of afnemer. En dat heeft weer gevolgen voor het eigen bedrijf, wanneer ondernemers met onbetaalde facturen achterblijven en zich door een juridische en administratieve rompslomp moeten worstelen.
Veel ondernemers nemen al standaardmaatregelen om te voorkomen dat facturen lang onbetaald blijven. Denk hierbij aan het sturen van tijdige herinneringen, het automatiseren van facturatieprocessen en het instellen en communiceren van duidelijke betaaltermijnen. Hoewel deze stappen belangrijk zijn, zijn ze helaas niet altijd voldoende om tijdig betaald te krijgen. Zeker als kleine organisatie niet, waar een te late betaling grote gevolgen kan hebben. In deze blog deel ik graag nog wat extra maatregelen die bedrijven kunnen helpen om hun cashflow op orde te houden.
Maatwerk in betaalvoorwaarden
Allereerst kan het voor ondernemers verstandig zijn om hun betaalvoorwaarden aan te passen op basis van het factuurbedrag. Bij kleinere vorderingen, bijvoorbeeld onder de €2.000, kan een standaard betaalproces volstaan. Voor grotere vorderingen, bijvoorbeeld boven de €2.000, is het verstandig om extra waarborgen in te bouwen. Dit kan door een kredietcheck en door middel van aanbetalingen of gespreide betalingen van een product. Maar lever jij diensten die een langere tijd lopen? Deel je betaalproces dan op naar aanleiding van de fases van het project: reken één derde van het totaalbedrag vooraf, één derde bij aanvang van het project en het resterende bedrag bij afronding. Door de betaalvoorwaarden af te stemmen op de hoogte van de factuur, is je bedrijf minder kwetsbaar voor grote financiële verliezen.
Verpanding als vangnet
Voor hoge vorderingen kan je ook overwegen om een onderpand te eisen. Een onderpand – of het nu materieel is, zoals vastgoed, of immaterieel, zoals intellectueel eigendom – biedt je extra zekerheid dat vorderingen betaald worden.
Vroegbetaling stimuleren
Een andere maatregel die je kan nemen, is het instellen van een financiële prikkel om sneller betaald te krijgen. Dit kan met een aantrekkelijke korting, bijvoorbeeld twee procent als de factuur binnen zeven dagen wordt voldaan. Bij een factuur van €10.000 levert dit de klant al €200 korting op. Een relatief kleine investering dus om ervoor te zorgen dat jij sneller over je geld beschikt. Toch wil ik bij deze aanpak een kanttekening maken: het aanbieden van kortingen betekent wel dat je marge verliest. Dat is niet ideaal als je al met strakke budgetten werkt. Daarom is het belangrijk om deze maatregel alleen in te zetten in situaties waarin snelle betaling cruciaal is voor je cashflow, bijvoorbeeld als je zelf tijdig leveranciers moet betalen of wanneer je een tijdelijke buffer nodig hebt. Zorg er dus voor dat je deze strategie weloverwogen toepast en alleen daar waar het echt nodig is.
Vooruitkijken naar 2025
In 2024 stegen de faillissementen dus naar recordhoogte: maar liefst 4.270 bedrijven moesten gedwongen hun deuren sluiten. Veel mkb’ers werden hiervan de dupe, doordat hun klanten niet meer de facturen konden voldoen of betalingen vertraagd binnenkwamen. In 2025 lijkt hier weinig verandering in te komen, waardoor het voor ondernemers belangrijker dan ooit is om hun debiteurenbeheer goed onder de loep te nemen. Door maatregelen aan te scherpen en nieuwe strategieën toe te voegen, kun je het risico op problemen door klantfaillissementen verkleinen.
Bron: Flanderijn