Bedrijven plannen tot ze een ons wegen. Het resultaat: eindeloos soebatten over de foute ‘forecast'. Wat gaat er fout?
Het werkkapitaal dat vast zit in voorraden moet omlaag. Maar dat heeft meteen effect op de leverprestaties. Voorraden zijn het resultaat van het balanceren tussen de vraag van klanten en de mogelijkheden van leveranciers. Je moet slim plannen om voorraden, op een verantwoorde manier, te verminderen. Dat doe je met Sales & Operations Planning: S&OP. Klinkt simpel… toch lukt het maar weinig bedrijven om dat goed te doen. Wat gaat er fout?
1. One size fits all
Veel planners werken met slechts één enkele methodiek om de vraag te voorspellen.
Je hebt een verschillende benadering nodig voor het voorspellen van de reguliere vraag dan voor de promotionele vraag, nieuwe producten tegenover lang bestaande producten en normale vraag versus projectvraag.
Er zijn veel manieren om de vraag te voorspellen. Sommige producten lenen zich voor een eenvoudige extrapolatie op basis van historie, of de vraag is eenvoudig te berekenen uit de vraag naar een ander product, weer andere producten vergen een expertoordeel door marketingmensen en sommige producten kun je eenvoudig ‘vandaag voor morgen' voorspellen. Slimmer planners maken hun planning samen met leveranciers en klanten.
2. Teveel in detail
Domme planners plannen alles in detail en timmeren die planning ook meteen weken vooruit dicht; elk artikel, elke week, voor elke productielijn. Daarmee plannen ze alle flexibiliteit, die er in productie en distributie wel degelijk is, weg.
Het is beter om eerst een grove planning te maken voor een productgroep, één of enkele weken vooruit èn over alle productie- en distributielocaties heen, rekening houdend met de capaciteiten in de keten. En pas op hele korte termijn, van uur-tot-uur, de fijnplanning voor elk artikel te maken. Dan weet je ook meer over de echte vraag naar je producten.
3. Er is één plan
Veel planners maken maar één enkel plan. Dat plan komt natuurlijk nooit uit. Je moet vooruit denken. Wat zijn alternatieve leveranciers, in welke locaties ga je produceren en hoe krijg je de producten bij klanten? Je maakt daarvoor meerdere scenario's; wat als de vraag 50 procent van de voorspelling wordt, 100 procent of 200 procent van de voorspelling. Wanneer breekt jouw logistieke lijntje?
4. Plannen met ERP
ERP-systemen zijn bedacht voor het oplossen van de fragmentatie van informatie, en niet voor het ondersteunen van de planning en besturing van die processen. ERP-systemen moeten worden aangevuld met specialistische toepassingen voor S&OP.
5. De zwakste schakel
Als de logistieke keten niet goed is bedacht, dan kun je plannen tot je een ons weegt.
De ‘zwakste schakel' in die keten bepaalt het succes van de planning. Planning is nuttig. Maar zorg voor de juiste planningsregels op het juiste aggregatieniveau, denk in scenario's, gebruik de juiste ICT-hulpmiddelen en zorg dat het logistieke huis op orde is.
Mensenwerk
Tenslotte… planning is mensenwerk. Als je de voorraden wilt verlagen moet je ervoor zorgen dat jouw mensen betere beslissingen nemen. Anders verandert er niks.
Bron: www.delaatstemeter.nl