NTT DATA, wereldwijd marktleider op het gebied van digitale en IT-diensten, maakt vandaag de eerste resultaten bekend van een uitgebreid onderzoek waaruit blijkt dat de “speeltijd voorbij is” voor GenAI. Uit de resultaten blijkt overduidelijk dat leiders hun focus verleggen van experimenteren met verschillende tools naar gebruikscases voor de lange termijn. Zo willen ze bedrijfsprestaties, werkcultuur, compliance, veiligheid en duurzaamheid transformeren.

Het onderzoek, “Global GenAI Report: How organizations are mastering their GenAI destiny in 2025” toont aan dat bijna alle ondervraagde decision-makers al hebben geïnvesteerd in GenAI. 83% heeft al specifieke GenAI-teams opgericht. Top use cases voor GenAI zijn onder andere

  • Gepersonaliseerde serviceaanbevelingen en kennisbeheer
  • Kwaliteitscontroles
  • Onderzoek en ontwikkeling (R&D)

“Generatieve AI is duidelijk meer dan slechts een hulpmiddel: het is een transformerende kracht”, zegt Yutaka Sasaki, President en Chief Executive Officer van NTT DATA Group. ” Nu we verder gaan dan experimenteren, ontstaat er een soort spanning: als we te snel gaan, riskeren we ongelukken; als we te traag gaan, lopen we vertraging op. GenAI juist aanpakken is geen optie. Daarom bieden we een blauwdruk om onze klanten te helpen het potentieel ervan te benutten voor blijvend succes.”

Twee derde van de C-suite respondenten zei dat GenAI de komende twee jaar een “game changer” zal zijn en zal zorgen voor verbeteringen op de volgende vlakken:

  • Productiviteit en efficiëntie
  • Duurzaamheid
  • Naleving
  • Bedrijfsprocessen
  • Beveiliging
  • Werknemerservaring

Strategie en transformatie

Na een fase van experimenteren met GenAI binnen bedrijven, gaan we nu een nieuwe fase in, waarin GenAI-technologieën worden gecombineerd en geïntegreerd. Dit proces combineert verschillende experimentele en gefaseerde benaderingen. Verwacht wordt dat gerichte investeringsplannen binnenkort de huidige verspreide experimenten zullen vervangen:

  • 97% van de CEO’s verwacht een materiële impact van deze technologie.
  • 70% van de CEO’s verwacht al een aanzienlijke transformatie in 2025.
  • 83% van de respondenten geeft aan een duidelijk gedefinieerde GenAI-strategie te hebben, maar 51% heeft die strategie nog niet afgestemd op hun bedrijfsplannen. Deze kloof vermindert zowel het rendement op investeringen als de tevredenheid met de huidige resultaten.

Innovatie en technologie

Bijna alle respondenten zijn het erover eens dat GenAI creativiteit kan stimuleren en R&D-activiteiten kan optimaliseren. Met de snelle adoptie en vooruitgang van GenAI-technologie, zullen organisaties hun strategieën en bedrijfsmodellen voortdurend moeten herzien en aanpassen. De belangrijkste bevindingen uit het onderzoek hierover:
– 90% zegt dat legacy-infrastructuur effectief gebruik van GenAI belemmert.
– 96% van de CIO’s en CTO’s zegt dat cloud-gebaseerde oplossingen de meest praktische methoden zijn om GenAI-toepassingen te ondersteunen.

Medewerkers en cultuur

96% van de respondenten wil bekijken hoe GenAI de workflows van medewerkers en ondersteunende processen kan verbeteren. Toch geeft 67% aan dat hun werknemers niet de benodigde vaardigheden hebben om met GenAI aan de slag te gaan. Ongeveer de helft is van plan om hun medewerkers op te leiden en te trainen om hun gebruik van GenAI te bevorderen.

De belangrijkste obstakels voor het gebruik zijn:

  • Gebruikers die beperkte waarde zien van een GenAI-oplossing
  • Geen of beperkte kennis van de tools
  • Verweer van gebruikers tegen de technologie
  • Zorgen over de veiligheid en beveiliging van GenAI

Ethiek, veiligheid en duurzaamheid

Naarmate GenAI steeds meer deel uitmaakt van het dagelijks leven, wordt het voor leiders, organisaties en de samenleving als geheel een morele plicht en een strategische noodzaak om een balans te vinden tussen verantwoordelijkheid en innovatie. Leiders voelen zich grotendeels verantwoordelijk om dit evenwicht te vinden. Concreet:

  • 81% zegt dat het “heel belangrijk” is voor leiders om werknemers te helpen een evenwicht te vinden tussen innovatie en verantwoordelijkheid.
  • 72% zegt dat hun organisatie geen beleid heeft voor het gebruik van GenAI voor werknemers, inclusief richtlijnen voor het beschermen van intellectueel eigendom.
  • 45% van de CISO’s uitte bezorgdheid over de technologie en zei dat ze zich “onder druk gezet, bedreigd of overweldigd” voelden.
  • 82% zegt dat de regelgeving van de overheid met betrekking tot AI onduidelijk is. Dat belemmert GenAI-strategieën, en bovendien verwachten de meeste respondenten dat de uitgaven voor GenAI-gerelateerde naleving van regelgeving zullen toenemen.

Ondanks de aanzienlijke uitdagingen zegt 68% van de respondenten wereldwijd “enthousiast” en “verbaasd” te zijn over het gigantische potentieel van GenAI.

“Dit is een bepalend moment in de wereldgeschiedenis, nu GenAI zich ontwikkelt tot een krachtige motor in onze technologiegedreven economie”, aldus Abhijit Dubey, Chief Executive Officer, NTT DATA, Inc. “NTT DATA voelt een sterke verantwoordelijkheid om onze klanten, medewerkers en de maatschappij te ondersteunen en aan te jagen in dit nieuwe tijdperk. We zorgen ervoor dat alles wat we ontwerpen, implementeren, uitrollen en beheren, uiterst veerkrachtig, capabel en verantwoord is.”

Bron: Persberichten.com