Het beeld dat de buitenwereld van het creditmanagementvak heeft is eendimensionaal en gebaseerd op vooroordelen die in het verleden zijn ontstaan. Ongecontroleerd incassokosten in rekening brengen en wurgmethoden om betaling af te dwingen zijn daar achterhaalde voorbeelden van.

Dat achterhaalde imago heeft een negatieve invloed op allerlei gebieden. Het beïnvloedt de besluitvorming in de politiek, belemmert het aantrekken van nieuw talent en beperkt de toegang tot bronnen om beter en effectiever te werken.

Het Verbond van Credit Management Bedrijven (VCMB) heeft als tegenwicht SEO Economisch Onderzoek opdracht gegeven om de economische en maatschappelijke waarde van creditmanagement in de volle breedte van het vak grondig in kaart te brengen. Een dergelijk overzicht bestond nog niet en is uniek voor de sector.

Het VCMB Waardenonderzoek 2020 laat op basis van de waardeketen van de creditmanagementsector zien op welke manier de sector opereert, welke specialisaties er zijn te onderscheiden en welke waarde ze toevoegen aan de economie. Op basis van een enquête onder de leden van het VCMB, deskresearch en CBS-data, is daarnaast de totale omvang van de sector in termen van omzet, winst en werknemersaantal in kaart gebracht. Zowel het B2B als het B2C segment zijn onderzocht.

Op woensdag 25 november 2020 presenteerden Herman Peeters (voorzitter VCMB) en Dick Kruiswijk (bestuurslid VCMB) in een webinar gefaciliteerd door Credit Expo de resultaten van het het VCMB Waardenonderzoek 2020. Bekijk hier de webinar replay:

Bron: Creditexpo.nl