Vandaag de dag zijn er steeds meer zorgen over de groeiende schuldenproblematiek onder jongeren. Uit Nibud onderzoek bleek bijvoorbeeld weer dat jongeren financieel kwetsbaarder zijn dan dertigplussers en oud-minister Armoedebeleid, Participatie en Pensioenen Carola Schouten uitte in juni 2024 haar zorgen over het groeiend aantal jongeren met schulden. Ook de cijfers uit ons eigen onderzoek liegen niet: maar liefst veertig procent van de Nederlanders tussen de achttien en dertig jaar had afgelopen jaar weleens moeite met het betalen van een rekening.

Voor het bedrijfsleven is het belangrijk om bij dit groeiende probleem stil te staan. Zo kan het voor creditmanagers raadzaam zijn om hun strategieën om de rekeningen betaald te krijgen te herzien voor de nieuwe generatie. Daarvoor is het belangrijk dat zij begrijpen hoe jongeren denken en handelen als ze financiële problemen hebben. In deze blog duiken we eerst in het hoofd van de jongeren en geven we vervolgens handvaten voor creditmanagers om hun aanpak hierop aan te passen.

Wat is volgens jongeren een schuld?

Jongeren hebben vaak weinig financiële middelen, zeker als zij nog op school zitten. Bovendien zorgen de verleidingen van social media ervoor dat ze soms meer uitgeven dan hun portemonnee toelaat. Ook ervaren jongeren openstaande betalingen niet altijd als schuld. Zo beschouwt 38 procent van hen een aankoop via Buy Now, Pay Later-methodes niet als een schuld. Voor 18 procent voelt een schuld onder de vijfhonderd euro ook niet als een probleem, en zelfs lenen van vrienden of familie is volgens 22 procent van hen geen schuld. Jonge Nederlanders hebben dus een soepelere kijk op wat ze als een echte schuld beschouwen.

Wat doen jongeren als ze een schuld hebben?|

Wanneer jongeren wel inzien dat ze schulden hebben, beseffen ze dit vaak pas te laat en zoeken ze zelden hulp bij officiële instanties. Een derde van de jongeren (35%) die moeite had met het betalen van rekeningen, zocht het afgelopen jaar hier dan ook geen hulp voor. Als ze toch hulp zoeken, wenden ze zich liever tot ouders (50%) of familie (15%) dan tot gespecialiseerde schuldhulpverleners (4%) of de organisaties waarmee ze in de problemen zitten.

Creditmanagementproces onder de loep

Nu je als creditmanager meer weet over hoe jongeren aankijken tegen schulden en hoe ze handelen bij oplopende rekeningen, kun je jouw creditmanagementaanpak met onderstaande tips daarop aanpassen:

Wees proactief: Wacht niet af tot de jongere aan de bel trekt. Zet zelf de eerste stap en blijf regelmatig in contact, bijvoorbeeld via WhatsApp. De ouderwetste e-mail wordt namelijk door deze generatie nog weleens over het hoofd gezien. Houd jonge debiteuren scherp door hen vriendelijk maar duidelijk te herinneren aan hun betalingsverplichtingen. Leg daarnaast, wanneer ze een incassobrief of aanmaning hebben ontvangen, uit waarom dit is en schets de mogelijke gevolgen van niet betalen.

Wees transparant: Leg jongeren stap voor stap uit hoe het incassoproces verloopt. Geef ook aan welke stappen zij kunnen zetten om hun situatie te verbeteren, zoals zelf contact opnemen om een betalingsregeling te treffen. Dit helpt om misverstanden te voorkomen en bouwt vertrouwen op door te laten zien dat je open en eerlijk bent over het proces.

Maak het laagdrempelig: Zorg dat jongeren weten waar ze terechtkunnen met vragen of voor hulp bij het oplossen van hun betalingsachterstanden. Vermeld contactgegevens op een logische plek op de website en de socials en gebruik duidelijke taal.

Door je debiteurenaanpak aan te passen aan de doelgroep jonge Nederlanders, kun je hen niet alleen effectief ondersteunen in het beheren en aflossen van hun schulden, maar zorg je er tegelijkertijd voor dat jouw betalingen daadwerkelijk worden voldaan. Een doordachte en empathische benadering kan het verschil maken tussen betalingsproblemen en een gezonde financiële toekomst, zowel voor de jonge Nederlanders als voor jouw bedrijf.

Bron: Flanderijn