Bedrijven beschikken over grote hoeveelheden data. Vaak meer dan ze zelf beseffen. Helaas wordt de waarde van deze data vaak onderschat – en blijft dus onbenut. Daarmee laat je als bedrijf kansen liggen. Want data zijn niet alleen nuttig voor je bedrijfsvoering, maar kunnen je bedrijf ook meer marktwaarde geven en zelfs nieuwe verdienmodellen opleveren. De mogelijkheden om die interne data om te zetten in waarde, liggen voor het oprapen. Welke data kun je kapitaliseren en hoe pak je dat aan?
Data als boost voor je marktwaarde
We leven in een tijd dat data bepalend zijn voor de marktwaarde van een bedrijf. Neem AirBnB, de grootste hotelketen ter wereld, die geen enkel hotel zelf bezit. Of Uber: het grootste taxi netwerk ter wereld die geen enkele taxi bezit. Beide giganten zijn zo succesvol, door de enorme hoeveelheid data waarover ze beschikken. Dankzij die data kunnen zij unieke touchpoints creëren met hun klanten, wat grote meerwaarde oplevert. Ook andersom zie je dat data bepalend zijn voor de marktwaarde van een bedrijf: Yahoo verloor 20% van haar marktwaarde na een datalek in de onderhandelingen met Verizon.
Data als impuls voor je bedrijfsprocessen
De data waarover je als bedrijf beschikt kun je ook benutten om bedrijfsprocessen of klantervaring te verbeteren. Nike heeft bijvoorbeeld een eigen datalab waar alle data die ze vanuit hun apps en website verzamelen, wordt geanalyseerd. Ze gebruiken die data enerzijds om hun producten te verbeteren, door bijvoorbeeld populaire kleuren en modellen in kaart te brengen. Anderzijds bieden ze de consument een betere ervaring, door de juiste producten te kunnen bieden op basis van hun sportprestaties.
Welke interne data kun je kapitaliseren?
Als je over unieke data beschikt die interessant zijn voor een ander bedrijf, kun je zelfs een prijskaartje aan die data hangen. Er zijn verschillende databronnen die je kunt verkopen. Die data vind je op verschillende afdelingen van je bedrijf. Denk aan klantdata, logistieke data, financiële data, data uit webshops, van nieuwsbrieven en website bezoekers. Hoe kun je die kapitaliseren?
Knoop data aan elkaar
In veel gevallen voegt data an sich niet zoveel waarde toe. Het wordt pas interessant als je de data uit verschillende afdelingen aan elkaar koppelt en analyseert. Stel: je bent een retailer die veel onderweg is met pakketten naar klanten. Maar regelmatig worden die pakketten niet correct afgeleverd, wat geld kost. Een data-analyse kan je helpen om een patroon te herkennen en je interne processen aan te passen. De financiële afdeling beschikt misschien over betaalgegevens van de bewoners op die adressen, wat de oorzaak van het probleem kan zijn. Je kunt ook data van externe partijen koppelen, wanneer je zelf niet over de benodigde gegevens beschikt.
Een aantal tips bij data kapitalisatie
- Begin lean, maar werk als een topsporter: hou alles bij van je klanten en processen.
- Creëer een multi-disciplinair team. Laat verschillende afdelingen samen kijken welke informatie al in huis is en wat nodig is om de bedrijfsprocessen te verbeteren.
- Onderzoek welke interne data uniek zijn, en interessant voor andere bedrijven.
- Schakel hulp in van een data scientist.
- Bedenk bij alles dat de privacy van de consument bovenaan staat. Dat is niet alleen juridisch, maar ook maatschappelijk verantwoord.
Bron: Consumatrix