Nederlandse ondernemers hebben te weinig oog voor creditmanagement en lopen onnodig veel financiële risico's. Inkoopvoorwaarden worden continu strikter, risico's inschatten wordt moeilijker en afspraken worden tot op de letter nauwkeurig, juridisch dichtgetimmerd. Dat stelt Nico Klaasen, teamcoördinator auditing bij IFN Finance, op basis van audits bij ruim 400 bedrijven.
'Globalisering en juridisering hebben grote invloed op het bedrijfsleven. Ontwikkelingen die direct gevolgen hebben voor het creditmanagement van een organisatie en waar lang niet alle ondernemers op zijn voorbereid'.
Door de globalisering en juridisering van de economie neemt de complexiteit van het zakendoen toe. De veramerikanisering van het zaken doen, vraagt om een andere houding van de Nederlandse ondernemer.
Vertrouwen alleen is niet langer voldoende. Ook bij grote namen loont het de moeite om voor een levering een kijkje in de keuken te nemen. Ook hier geldt dat resultaten uit het verleden – zeker vandaag de dag – geen garantie bieden voor de toekomst.
Klaasen heeft de grootste valkuilen met betrekking tot creditmanagement voor ondernemend Nederland op een rijtje gezet:
1. Onvoldoende kennis van nieuwe klanten (met wie doe ik eigenlijk zaken?)
2. Onbekendheid met zakendoen over de grens (wat is de betalingstermijn in Italië?)
3. Commerciële proces onvoldoende georganiseerd
4. Te veel vertrouwen in vriendschap en ervaring (ik doe al 15 jaar zaken met bedrijf x)
5. Onvoldoende kennis van inkoopvoorwaarden, contracten en de juridische impact van opgenomen aspecten (geen goedkoper krediet, dan leverancierskrediet!)
Bron: creditexpo.nl